Hur ska man sköta sina dahlior?
Hur gör ni för att era dahlior ska bli så fina? Det finns flera bilder på sådana, bla i Oh-las blomtråd. Jag har köpt flera stycken färdiga plantor i år, men alla utom en ser riktigt risiga ut efter det att jag planterat ut dem i mina krukor. Några tips på hur jag ska få fina dahlior?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
För att sköta dahlior och få dem att trivas och blomstra, kan du följa dessa tips:
Plantering: Dahlior trivs bäst i väldränerad jord och på en solig plats. Plantera knölarna ungefär 10-15 cm djupt och med ett avstånd på cirka 30-60 cm mellan varje planta beroende på sortens storlek.
Vattning: Dahlior behöver regelbunden vattning, särskilt under torra perioder. Det är viktigt att jorden hålls fuktig men inte blöt, eftersom övervattning kan leda till rotröta.
Gödsling: Använd ett balanserat gödningsmedel för att främja tillväxt och blomning. Gödsla regelbundet under växtsäsongen, men undvik för mycket kväve, vilket kan leda till mer bladverk än blommor.
Stöd: Höga dahliasorter kan behöva stöd för att förhindra att de böjer sig eller bryts av vinden. Använd pinnar eller växtstöd.
Beskärning och döda blommor: Ta bort vissna blommor regelbundet för att uppmuntra nya knoppar att bildas. Du kan också toppa plantorna för att främja buskigare tillväxt.
Skadedjur och sjukdomar: Håll utkik efter vanliga skadedjur som sniglar och bladlöss. Använd lämpliga bekämpningsmedel vid behov och se till att plantorna har god luftcirkulation för att minska risken för svampsjukdomar.
Övervintring: I kallare klimat bör dahliaknölar grävas upp och förvaras frostfritt över vintern. Låt dem torka, borsta av jorden och förvara dem i torv eller sand på en sval, mörk plats.
Genom att följa dessa skötselråd kan du öka chanserna för att dina dahlior blir frodiga och blomstrande.
Källa: Royal Horticultural Society och Gardeners' World

Vad roligt att du köpt lite dahlior! Jag antar att det är sommardahlior du köpt? Mina tips är att ha dem i stora krukor. Jag räknar med 50l/dahlia.
Soligt läge! Dahlior gillar värme och sol. De vill också ha vatten och näring. Jag ger mina näring någon gång i veckan. Plocka alla blommor som blommat över. Med sol, vatten och näring ska du se att det blir ordning. På vilket sätt ser de skruttiga ut?
De ser allmänt risiga ut och har slutat blomma. Jag har nog inte gett dem tillräckligt stort utrymme utan planterat dem tillsammans med andra växter. Ska låta dem få varsin kruka så kanske de återhämtar sig. Tack för tipsen!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_