Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettövrigt
Läst 341 ggr
Herveaux
2025-05-30 09:14
6

Oväntade möten i trädgården?

Tar inspiration från Staffans tråd om sin besökare härom kvällen.

Vad har ni haft för oväntade eller ovanliga besökare i er trädgård?

Det märkligaste jag träffat? Storytime! 😄
En av morsans karlar, "L", hade ett sommarställe vart vi spenderade ett par somrar. Vid det här tillfället var jag 5-6år.
Stugan hade inte rinnande vatten eller avlopp så det var brunn och utedass som gällde, jag tyckte det var supermysigt att bo på landet på riktigt.
En solig morgon när jag nyvaken stapplade ut för att runda huset och besöka dasset så såg jag något som inte brukade vara där på gräsmattan. Får. En hel flock med får! 😍

Efter utfört ärende och kelstund med ett antal av våra ulliga gäster så pilade jag in och väckte de vuxna. Som jag önskar att jag hade en kamera när de yrvaket drog upp rullgardinen och tittade ut. 😂
Som på given signal ringde telefonen. Det var "L":s bror som bodde ett par kilometer bort, han behövde hjälp att hitta sina får som rymt under natten. "L" muttrade att han hade en gissning om vart de var. 🤭 De fick stanna ett par timmar till och trimma gräsmattan innan de lastades och fick åka hem igen.

// Harley

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
DesK
2025-05-30 09:39
4

Ha ha ha 😂
Får hade vi ofta besök av när vi bodde på en liten gård i Halland, grannen hade får 😊
Första vintern jag bodde här, så hörde jag Zaki muttra lite tyst och så stirrade han stint ut på altanen, där stod ett rådjur. På våren satte vi upp ett staket, så inga rådjur m fl vilda djur på vår tomt.

/Désirée

Maria
2025-05-30 10:07
5

Inget ovanligt djur men ett oväntat möte.

Vi hade en sommarstuga som låg ensligt och vår första katt Fritz var utekatt där på helger och lov.

En dag kom han gåendes på den lilla väg/stig som gick till huset. Efter honom kom sex😮 katter på rad.
De gick ganska långsamt och alla försvann under huset som hade torpargrund.

Min man och jag satt på helspänn och förväntade oss ett riktigt kattslagsmål
Inget hände och efter någon halvtimme droppade katterna av. En och en gick de tillbaka längs den lilla vägen.

Sist kom Fritz fram och tittade på oss som om inget hänt😉

/Maria

flocken
2025-05-30 10:46
4

Rådjur, räv. Vi bor i villaområde.

Vid stugan, hjortar, Rådjur, vildsvin, tranor,

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Staffan
2025-05-30 14:30
4

Vi hade en älg här i området en sommar som hade blivit lite väl närgången och som trampade runt i trädgården. Försökte köra iväg den men då körde den bort oss istället (vi fick gömma oss inomhus).

Om trädgården räknas till skogen eller inte är kanske en definitionsfråga men uppenbarligen var älgen kung även här… :)

// Staffan

• Redigerat 2025-05-30 14:30 av Staffan
Ulla
2025-05-30 14:33
3

Vi hade en igelkott inne i hallen i radhuset där jag bodde förut. Jag stängde alla dörrar till till de olika rummen. Till slut fick den tråkigt och gick självmant ut.
Såg senare en igelkottsmamma med en hel rad små kotteungar efter sig i trädgården.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-05-30 14:35 av Ulla
DesK
2025-05-30 19:23
4

#5 Det påminner mig om att jag en morgon, såg en konstig ulltuss som skuttade runt i vår hall. Vi lyckades fösa ut den och då visade det sig att det var en groda, som hade fångat upp en massa hundpäls 😁

/Désirée

Lona
2025-05-30 20:23
2

#6: 😄

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2025-06-04 12:04
4

Förutom älgar, rådjur och förrymda kor så Ingvar Oldsberg! 😮😁
Vi satt i trädgården på landet på Orust när Ingvar och dottern/barnbarnet(?) kom förbi, tösen på en ponny och Ingvar joggandes lite småhurtigt om än lite röd i ansiktet.
En stund senare kom de förbi åt andra hållet, mindre hurtigt, och hade hamnat "lite fel". Ytterligare en stund senare kom de förbi igen, åt samma håll, den här gången var Ingvar rejält röd och svettig, kom in och bad om ett glas vatten och frågade om de möjligen kunde få gena över vår tomt. 😁
Det fick de, jag antar att de kom tillrätta - åtminstone var han med i TV några dagar senare. 😀

Maria
2025-06-04 12:14
1

#8 Haha😃

/Maria

Staffan
2025-06-04 12:24
3

#6 Ha! Man kan verkligen se det framför sig! :)

#7 Oj, oddsen för att Ingvar Oldsberg skulle dyka upp i min trädgård ser jag som ganska små numera… :)

// Staffan

Niklas
2025-06-04 12:40
2

Vi har rådjur och igelkottar på besök emellanåt, men de är inte särskilt exotiska.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
2025-06-04 13:20
3

Vårt utedass vid sommarstugan gränsande till en enorm hage där det gick ridhästar på sommarlov.

Varje gång man satt på dass så kom en häst och stirrade genom fönstret. Det var ju så nära och kändes ganska komiskt och vi fick skaffa en liten gardin.

/Maria

Staffan
2025-06-25 17:01
4

guldsmed.jpg

Ett inte så oväntat besök kanske men däremot ett efterlängtat sådant. Brukar alltid ha en massa sådana här "guldsmeder" här i trädgården… :)

// Staffan

Herveaux
2025-06-25 17:36
0

#13: Åh! 🤩

// Harley

Staffan
2025-06-27 22:37
4

padda.jpg

Häromdagen dök det upp en enorm padda på min tomt här. Den var så stor att man nästan kunde se i trädkronorna när den passerade.

Den tog sig raka vägen till mitt fågelbad för ett dopp i solen.. :)

// Staffan

Lona
2025-06-28 10:45
2

#15: Vi har jättepaddor hela våren, nu kommer deras tekningar och mer eller mindre översvämmar oss (jag är ganska säker på att jag har skrivit om det förut?).
Vi har grodbebisar överallt, det är bokstavligen som att marken rör sig och det går nästan inte att ta sig fram utan att trampa på någon. 🐸
Inte konstigt att även ormarna trivs här!

Staffan
2025-07-10 21:27
2

Häromnatten när jag spolade upp ett glas vatten såg jag en fin räv på tomten utanför fönstret. Den var upptagen med att äta något som jag misstänker var blåbär - äter dom det?

// Staffan

Lona
2025-07-10 23:38
1

#17: Rävar äter det mesta, definitivt även blåbär. 🙂

Lona
2025-07-10 23:49
3

Jag kom på fler mänskliga besökare.
Förra sommaren passerade en äldre man utanför mitt fönster, eftersom han inte kom tillbaks blev jag lite fundersam eftersom man bara kommer till min uteplats åt det hållet.
Jag tog med mig hunden ut och jodå, jämte "Privat"-skylten satt mannen.
"Är inte cafét öppet?"
Jag förklarade att restaurangen är belägen i andra änden på gården och att han fick gå dit om han ville ha fika, det här var min privata uteplats.
"Jaså, men varför har ni bord och stolar här då?"
Jag har alltså ETT bord och EN stol på en liten stenlagd plats med några krukor. Det är som sagt min privata uteplats vilket jag betonade.
"Jaha, ja då sitter jag väl här i skuggan utan kaffe ett tag då."

Jag däremot fick dricka mitt kaffe inomhus. 🙄
(Jag kunde kokat extra kaffe, kilat bort till restaurangen för att tigga till mig en gammal bulle och sålt det till mannen för att tjäna en hacka. Han kanske hade betalat för att låna toan också?)

Staffan
2025-07-11 09:40
1

#19: Märkligt beteende. Undrar om han kände sig nöjd över sig själv och sin "insats" när han lämnade din uteplats…

Herveaux
2025-07-11 09:58
2

#19: Jisses… 🫤 Hade jag varit i dina skor hade jag agerat likadant som du, med tillägget att jag hade låtit honom lyssna på min musiksmak som förhoppningsvis inte går i linje med hans egen. "Sitt där du gubbe, men det kommer inte vara rogivande." 😈😄

// Harley

DesK
2025-07-11 10:06
2

#19 Vilket rejält underligt beteende! 🤬
T o m när jag är på ute på camping/fricamping så håller ju folk respektfullt avstånd och klampar inte oinbjuden in på min lilla plätt.

/Désirée

Herveaux
2025-07-11 10:15
3

Det här hände i trädgården på en arbetsplats, men ändå.

Tror det var i 5:e eller 6:e klass, vi hade gymnastiklektion i ett parkområde i närheten av skolan. Det var i slutet av vårterminen, en riktigt varm förmiddag.
Vi fick välja mellan olika aktiviteter så jag och min kompisgrupp valde att jogga runt i parken. Mot slutet var vi så galet törstiga (vadå vattenflaska? 🫣) och när vi gick förbi kyrkan såg vi att prästen med kollega var ute i trädgården och pysslade med rabatterna. Kan de vattna blommorna kanske de är villiga att vattna elever också? 🥵 Jag fick uppgiften att gå fram och fråga och det gick så bra så. Vi var så glada och tacksamma.

När det sen var dags för skolavslutning i samma kyrka, visade det sig vara samma präst, som i sitt tal nämnde det roliga minnet av törstiga elever som kom och drack från deras trädgårdsslang. 😅 Jag och mina kompisar satt och vinkade lite diskret från kyrkbänken medan vår klassföreståndare försökte hålla sig för skratt. 😂 Ibland gör man starkare intryck än man tror. 😄

// Harley

DesK
2025-07-11 10:25
1

#23 Ha ha, den var ju rolig 😂

/Désirée

Lona
2025-07-11 11:04
3

En hel del folk beter sig faktiskt rätt konstigt. Min granne som har en förstutrapp - även den försedd med en skylt med "Privat" - hade häromdan en gäst som satt där och rökte.
Den personen bad jag faktiskt flytta sig och inte jättevänligt. Åtminstone inte för att vara Lona. 🙃

Däremot hade vi ett äldre par ett av årets varmare dagar som stod utanför stallets avspärrning och försiktigt diskuterade. Damen var så trött och lite yr, de funderade över om de kanske kunde flytta en stol ett par meter bort från stallplanen så tanten kunde vila lite.
Där var Lona tjänstvillig, placerade det äldre paret i skuggan och hämtade vatten.
Dessutom hade farbrorn gamla historier att berätta om omgivningarna där han lekt som liten pojk. 😃

Ulla
2025-07-14 12:06
2

#15: Jag har läst någonstans att paddor äter mördarsniglar, så var rädd om din nya hyresgäst.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
2025-07-14 12:32
1

#25: Förstår dig men tänk om den rökande mannen hade ännu intressantare historier att berätta… ;)

#26: Har inte sett paddan sedan dess men hoppas den har det bra. Har inte så mycket mördarsniglar här så det kanske är "hyresgästen" som tar hand om mig… :)

// Staffan

Herveaux
2026-05-19 17:09
2

Ett par fick oväntade gäster vid sommarstugan utanför Enköping:
tre stycken vattenbufflar. 🐃🥰

Vattenbufflarna kunde senare fångas in och transporteras tillbaka till gården var de hör hemma.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ovantade-motet-tre-vattenbufflar-utanfor-sommarstugan-i-enkoping

// Harley

Det finns drygt 200 vattenbufflar i Sverige som alla lever på gårdar runt om i landet. Ändå dök tre stycken plötsligt upp utanför en sommarstuga söder om Enköping förra veckan. – Vi tappade hakan, säger Karine Elihn, vars övervakningskamera fångade besöket.
Maria
2026-05-19 17:22
1

#28 Men käre nån 🙂

/Maria

Draken
2026-05-20 09:31
0

#28: OJ 😮 Tur att de blev infångade. De kan ju bli riktigt farliga har jag för mig.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Herveaux
2026-05-20 14:50
2

#30: Men eller hur?! Många kilo oinbjudna gäster. 😲

Jag har hört att domesticerade vattenbufflar ofta är mer sävliga och lugna i temperamentet än vår inhemska nötkreatur. Nästan lite hund-iga med 'sina' människor och lite mer reserverade – men ändå nyfikna – mot främlingar.

Vilda vattenbufflar däremot kan vara riktigt farliga. 🫣

// Harley