Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 167 ggr
DesK
2026-04-09 20:18
0

Trädgårdsplaner 2026

Vad har ni för trädgårdsplaner i år?

/Désirée

oh-la
2026-04-09 21:18
1

Dahlior! Massor av dahlior. Har köpt 7 nya sorter och delat mina befintliga knölar till 21 nya plantor. Tanken är både att ha dem i låda vid mina fruktodlingar, i stor låda vid huset och i kruka. Jag ser verkligen fram emot att se hur de blommar och ör så nöjd att alla knölar från förra året klarat sig.
I övrigt har jag gurka (fyra sorter) tomat (två sorter) och melon (tre sorter) där jag ser väldigt mycket fram emot en som heter queen annes pocket melon. Har även paprika och chili och en ny bekantskap - tvättsvamp!

Jag är just nu i odlingens mest maniska fas där allt är nytt och roligt och inget har hunnit gå riktigt åt helvete än 😂

DesK
2026-04-09 21:25
1

#1 Waow! Du måste berätta mer om hur det går för dig. Gärna i egen tråd. Eftersom jag troligen inte kommer att vara hemma så mycket i sommar ligger jag lite lågt med odlingar, men lite kryddväxter, någon sallat, tomat och gurka blir det nog ändå😊

/Désirée

• Redigerat 2026-04-09 22:07 av DesK
oh-la
2026-04-09 22:04
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#2 ja, men kanske att det får bli en tråd när det börjar hända lite mer. Just nu ser jag enormt mycket fram emot två dahlior. Den ena heter Daria in Love och den andra Night Silence. Men även en som heter Copperboy. Från förra året har jag överlevarna orange perception, smokey och bonny blue (som man bara bör googla om man också lägger till "dahlia" som sökord eftersom hennes namne är en känd porrskådis). Persikan har också överlevt vintern och står snart i blom.

Drömmer mig bort till sommar och bifogar bilder på hur säde tre lverlevarna blommade förra året. Dahlior är ljuvliga!

DesK
2026-04-09 22:09
0

Så vackra! 😍 Jag har hört att dahlior är rena rama snigelmagneterna. Vet du hur det är med den saken?

/Désirée

Åsa S
2026-04-09 22:11
0

Jag ska plantera några kinesiska plommon och en kiwi jag köpt + fortsätta gräva ut en naturdamm på framsidan annars blir det de vanliga grönsakerna jag odlar

Draken
2026-04-10 07:53
1

Jag vet inte riktigt vad jag skall hitta på i år.

Jag hoppas dock att mina vallmor återkommer och att min smultronbädd har överlevt vintern.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

oh-la
2026-04-10 12:44
1

#4 förra året hade jag alla i kruka, så inga sniglar. En del av årets dahlior kommer stå i odlingsbädd, så det blir ett litet test. Vi har varit ganska förskonade från sniglar tidigare, men i år får vi se…

alva03
2026-04-19 08:54
1

Sätta upp balkonglådor att ha jordgubbar i!
Sugen på att odla chilli också!
Hitta ett bord för att få upp krukorna lite
testa vad för kryddväxter som trivs
Odla sallad!

MVH Alva <3

Maria
2026-04-19 09:02
1

Tänkte försöka odla mangold i en låda. Har haft mycket mangold förr på friland.

/Maria

Draken
2026-04-19 13:40
1

Jag skall inte sätta nånting i min balkonglåda i år. Jag skall hålla efter ogräset och se till att det vattnas om det behövs. Jag har bestämt mig för att ha lite is i magen och se vad som kommer fram. 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Åsa S
2026-04-22 07:51
1

Jag ska gräva ur min naturdamm lite till den klarar inte av att hålla allt vatten som det blir när det regnar, snösmältning etc. annars blir det som vanligt med massor av olika grönsaker, oxalis i alla blomlådor och liknande de förökar sig ju så mycket och övervintras inne torrt så jag bara återanvänder dem varje år, fint och sparar pengar som jag iår spenderade på 2 kinesiska plommonträd och en kiwi på trädgårdsmässan