Oh-las blom- och trädgårdstråd 2026

Det är verkligen i början av blomstringen för många av växterna här hemma, men en nyhet för året har börjat blomma i dagarna, nämligen fjärilsranunkeln butterfly musa. Köpt som knöl i början av året.
Jag odlar i zon 1, vilket är väldigt tacksamt om man är en trädgårdsnörd 😁
- Redigerat 2026-06-22 08:13 av oh-la
Så fint! 😊
Jag har funderat på att köpa ranunkel, vad ska man tänka på om man vill ha dom i trädgården?
/Désirée

#2 att de vill gro svalt och ruttnar ungefär hur lätt som helst… svalt känns ju inte så klurigt, men det blev klurigare än jag tänkt eftersom de helst ska gro i typ mars när det är för kallt i växthuset och varmt och torrt inne. En av tre knölar ruttnade för mig.

I år växer det på lite överallt vilket är väldigt roligt! Första klasen druvor, första persikorna på trädet och första säsongen med hallonlänga. I dahlielådan frodas ett gäng dahlior. Det här är verkligen bästa tiden på året, för än så länge växer allt på, inget har dött och jag har inte hunnit bli helt överväldigad av allt pysslande 😂

De ser allmänt risiga ut och har slutat blomma. Jag har nog gett dem för litet utrymme. Har planterat dem tillsammans med andra växter. Nu ska de få varsin kruka istället så kanske de återkommer.
Tack för tipsen!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2026-07-16 10:16 av Ulla