Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 225 ggr
Pyttelite
2

Gamla goda tips - Tips i repris

När jag läser alla trådar som finns på sajten hittar jag många trevliga tips.

En hel del är skrivna av Björnen men även av andra.

Skapar en retrotråd - fritt för alla att lägga in sitt favorittips i repris.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-06-14 23:04 av Pyttelite
Pyttelite
0

Kom just hem från smultronlandet där jag rensat gräs.

Blev glad när jag såg detta tips från Björnen 2008;

För att smultron ska smaka bättre bör man låta plantorna få lite sällskap av t.ex. gräs. Lite av smultronsmaken kommr mera fram när det finns lite konkurrenter om näringen. Skörden kanske blir något mindre men smaken bättre och då blir väl resultatet det samma.

Bjornen 2008-02-29, 08:40

https://tradgard.ifokus.se/discussion/184190/sa-smultron

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
Pyttelite
0

Här har vi ett nytt tips från Björnen angående potatis:

Det senaste jag satt potatis är 3/7 och då har jag ofta frost i september (zon 6 och norr om Falun). Jag har provat olika sättider och de växer som fortats vid sättning omkring 10 juni. Många gånger växer de ikapp en månad om de sätts i varm jord.

Bjornen 2009-08-23, 14:29

https://tradgard.ifokus.se/discussion/435146/min-potatis-ar-brunflackig-och-bruna-djupa-gangar

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
Pyttelite
0

Vattning är ett kärt ämne och nu när det börjar bli värmebölja finns det mycket att läsa.

Återigen ett inlägg av Björnen:

All vattning bör ske tidigt på morgonen så att vattnet på bladen dunstar så fort som möjligt. Särskilt viktigt i växthus. Vatten på bladen som ligger kvar hela natten är en mycket bra grogrund för olika skadliga svampsjukdomar. Dessutom gör det en stark kyleffekt på natten då tempersaturen oftast ändå är i minsta laget.

I samband med lättare regn är också ett bra tillfälle för att förstärka regnet om det inte kommer ordentliga rotblötor. Hög luftfuktighet innebär mycket små förluster. All vattning ska ske med minst 20 mm men gärna 30-40. Ge ordentliga givor åt gången och mer sällan. Småskvättar kan göra att växternas rötter dras uppåt för att nå vatten och de blir mycket mera torkkänsliga.

Vissa växter kan få brännskador vid vattning om det är stark solsken. Vattningen innebär dock et en stor nedkylningseffekt som kan vara bra vid extremt varmt väder.

Vid minsta risk för nattfrost ger vattningen oftast en större skada vid frost. Nedkylningen och blöta växtdelar ger större frostskador. Däremot kan vattendropparna innebära att några tiondelars frost hindras av vattendropparnas höga värmekoefficient. Men när man når över gränsen blir skadorna mycket större. T.ex. kan asterblommor som normalt tål 5-6 minusgrader bli förstörda redan vid ½ grad kallt. Kontinuerlig vattning som frostskyydd fungerar bra men då ska det ske vattning hela frostperioden.

När det är extremt varmt kan växterna sloka då de inte hinner ta upp så mycket vatten som avdunstar ur klyvöppningarna. Vattningen ger ingen större vattenuopptagningsförmåga men vattningen innebär nedkylning som minskar avdunstningen särskilt då vatten kommer på bladen.

Vattning under en solig dag särskilt med spridare innebär stora förluster genom avdunstning.

Bjornen 2009-08-05

https://tradgard.ifokus.se/discussion/425207/tidpunkt-for-vattning

Pyttelite
0

Vilka dillsorter är bäst för kräftorna och växer dillen ut igen om man klipper av den.

Björnen svarar på frågor:

För bästa resultat av dillodling är att vid tidig sådd använda sena sorter för bladskörd och vanliga sorter för kronskörd. Bladen är som aromrikast innan blomstjälken har utvecklats. För bara bladskörd är sen sådd att rekommendera t.ex. nu eller lite senare. En nedklippning ger också en ny skörd efter några veckor.

Bjornen 3009/07-07

https://tradgard.ifokus.se/discussion/409671/dill

• Redigerat 2023-09-16 09:31 av Pyttelite
Pyttelite
0

Hur beskär man amerikanska blåbärsbuskar!

Jan Lindgren svarar nedan:

Naturligtvis ska amerikanska blåbär beskäras. Du bör ha 10- 12 huvudgrenar. En huvudgren bör inte vara mer än sex år så när plantan blivit lite större så släpper du upp två nya grenar varje år och tar bort de äldsta. Amerikanska blåbär har en utmärkt smak och kan rekommenderas i lämpliga trädgårdar. Odon smakar inte mycket men är vackra så dem kan man odla som prydnadsbuskar. De storfruktiga amerikanska blåbären är inte lika syrliga som europeiska. Gillar du lite syrligare bär så köp Putte eller Emil som ärvt syran från Vaccinium angustifolium. En stor fördel med amerikanska blåbär är att de inte färgar kläderna. Underbart när man har småbarn.

Att Björnen inte gillar amerikanska blåbär kan bero på att de utvecklas dåligt i Dalarna alternativt att han inte smakat särskilt många sorter. Det finns väldigt många sorter på marknaden och smaken varierar ganska mycket. Jag har samlat på mig 22 olika sorter för att kunna studera blåbären lite mer intensivt. Kommersiellt så verkar Duke var en av de bättre sorterna. Kan rekommenderas. Den senaste sorten som jag vet ska testas i Sverige i lite större skala är Draper. Draper har fått goda vitsord i USA men det är inte helt säkert att den är bra i Sverige.

JanLindgren
2009-06-09

https://tradgard.ifokus.se/discussion/397011/beskara-americanska-blabar

• Redigerat 2021-06-20 21:28 av Pyttelite