Basilika - Vad göra?
Jag har ett problem. Eller kanske ett lyx-problem. Min basilika tar sig för bra. Så vad kan man hitta på, utöver pesto? Känns trist att bara frysa allt.
Ska även övervintra kräket, så om allt går bra kommer min lycka inte direkt ta slut.
Det finns flera sätt att använda basilika utöver att göra pesto. Här är några idéer:
Basilikaolja: Du kan göra basilikaolja genom att blanda färska basilikablad med olivolja och låta det stå i några dagar. Det ger en smakrik olja som kan användas i sallader eller som topping.
Basilikavinäger: Lägg basilikablad i en flaska med vitvinsvinäger och låt det stå i några veckor. Det ger en aromatisk vinäger som kan användas i salladsdressingar.
Basilikasmör: Blanda finhackad basilika med smör för att göra ett smakrikt smör som kan användas på bröd eller som topping på kött och fisk.
Basilikais: Gör en enkel basilikais genom att blanda basilikablad med sockerlag och citronsaft, och frysa det till en sorbet.
Torkad basilika: Torka basilikablad för att använda dem som krydda under vintern.
Basilikate: Koka basilikablad i vatten för att göra ett örtte.
För att övervintra basilika, kan du försöka hålla den inomhus i en kruka med mycket ljus och skydd från kyla. Basilika trivs bäst i temperaturer över 10°C.
Källor:
Jag använder mycket basilika, älskar att göra tomatsallad med basilika 😊
/Désirée
#1: Tomat tål jag tyvärr inte.
Basilika-sorbet låter roligt. Kan nog anpassa ett annat recept för det hela.
Så tråkigt att du inte tål tomat. Jag använder ofta basilika i asiatiska rätter också 😊
/Désirée
Basilika är en av de saker jag inte skulle torka. Jag tycker det smakar mest hö. Frysa däremot funkar bra, och basilikate med lite citron i är väldigt gott och fräscht.
Ät det som sallad!