Beskära Americanska blåbär?
Hur beskär man bäst Americanska blåbär?
Vi planterade två plantor nu i veckan (corymbosum Goldtraube) , men ska man klippa ner den sen på hösten så att det kommer helt nya skott så att dom blir mer busk-aktiga som svenska eller ska det bara vara ett huvudskott?

Olika vaccinium arter bör inte beskäras alls. Möjligen om 20 år för att förnya dem. Amerikanska blåbär är ju mycket överreklammerade och borde ersättas av våra vilda odon som har ungefär lika smak och alltså ingen deliktass som våra vilda blåbär är.

Hrmmm, vi har två buskar….enligt plantskolan blir de 1,5 m i omfång…..men inte hemma hos oss….orsak=fotbollar !!
Hej!
Naturligtvis ska amerikanska blåbär beskäras. Du bör ha 10- 12 huvudgrenar. En huvudgren bör inte vara mer än sex år så när plantan blivit lite större så släpper du upp två nya grenar varje år och tar bort de äldsta. Amerikanska blåbär har en utmärkt smak och kan rekommenderas i lämpliga trädgårdar. Odon smakar inte mycket men är vackra så dem kan man odla som prydnadsbuskar. De storfruktiga amerikanska blåbären är inte lika syrliga som europeiska. Gillar du lite syrligare bär så köp Putte eller Emil som ärvt syran från Vaccinium angustifolium. En stor fördel med amerikanska blåbär är att de inte färgar kläderna. Underbart när man har småbarn.
Att Björnen inte gillar amerikanska blåbär kan bero på att de utvecklas dåligt i Dalarna alternativt att han inte smakat särskilt många sorter. Det finns väldigt många sorter på marknaden och smaken varierar ganska mycket. Jag har samlat på mig 22 olika sorter för att kunna studera blåbären lite mer intensivt. Kommersiellt så verkar Duke var en av de bättre sorterna. Kan rekommenderas. Den senaste sorten som jag vet ska testas i Sverige i lite större skala är Draper. Draper har fått goda vitsord i USA men det är inte helt säkert att den är bra i Sverige.
MVH
Jan

Amrikanska blåbär är dåligt härdiga i min zon 6 och ett fåtal klarar att utvecklas med blommor och bär. De jag smakat av mina egna och andras så gillar jag bättre våra vilda odon som är riktigt mogna. Odon är faktiskt ganska goda som väl mogna bär särskilt om de växer på soliga ställen.
MMMmina amerikanska blåbärs"buskar" blir aldrig stora utan håller sig i storlek som mittemellan våra vanliga blåbär och odon.
Mina erfarenheter gäller ju i huvudsak min egen växtzon och det kan vara så att odonen utvecklas bättre hos mig än söderut och amerikanska blåbär mycket sämre än söderut. Odon har ju i princip större utbredning mot norr.
Min erfarenhet är att många amerikanska vedartade växter övervintrar dåligt i svenskt klimat förmodligen genom somrarna inte är tilräckligt varma och ger inte rätta invintringsförhållanden. Sollängden har också betydelse för utveckling och invintring. Överlag ger långa sommardagar bättre smak på frukt och bär men det kanske finns undantag (amerikanska blåbär ?)
Okej, har aldrig smakat americanska blåbär så ska bli spännande att få smaka sen när det börja komma:) jag kan inte jämföra med odon för tror inte jag smakat sånna, finns det i blekinge?
Är det höstbeskärning som gäller?
Den sorten som jag nämnde ovan (corymbosum Goldtraube) är det en sort som är självfertil eller måste man ha någon annan sort också?
Så fotbollar och blåbär är ingen bra kombination då
, Vi har två livliga hundar som gärna springer och bökar Överallt, få se vad dom tycker om buskarna.

Kan vara så att hundar & fotbollar gör så att buskarna "stannar" i växten….
….eller så "tar" fotbollarna "med sig" väl valda delar av buskarna ..haha