Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4826 ggr
bredano
2009-07-02 20:13
1

Dill

Såg precis att min dill börjat få knoppar. Är det med dill som med gräslök att de ska skördas innan de blommar? Och vart knipper man av då? Växer de upp nytt igen?

Branneli
2009-07-03 00:05
0

Vi plockar av dillen från stjälken, när vi ska använda dillen. Sen tar grannarna kronan till sina kräftkok i augusti.

Alltså håller grannarna koll på vårat land Flört

bredano
2009-07-04 15:20
0

hur gör man om man ska anväda kronan till kräftkok? Tar man de nu och torkar?
antar att med kronan menar ni "blomman"

Branneli
2009-07-06 13:33
0

Kronan klipps bort när det är dags att använda den (färsk alltså). Vill man spara, så går det att frysa in kronan, dillen med e´klart.

Jag brukar spara ett par kronor, som jag torkar. Nästa sommar sätter jag ny dill, av dessa kronor !!

fibro
2009-07-06 23:22
0

AHA!! Så det är därför jag får dill växande här och där i landet…kronorna har torkat och spritt "frön"..är det så?

Jättebra att du berätta det där, ska torka och sätta nästa år, slipper man ju köpa frön..mycke smart Flört

Bjornen
2009-07-07 10:41
0

För bästa resultat av dillodling är att vid tidig sådd använda sena sorter för bladskörd och vanliga sorter för kronskörd. Bladen är som aromrikast innan blomstjälken har utvecklats. För bara bladskörd är sen sådd att rekommendera t.ex. nu eller lite senare. En nedklippning ger också en ny skörd efter några veckor.

Pyttelite
2023-05-01 10:02
0

Dill är känd för att vara kinkig att odla – men kräver nästan ingen skötsel. Här får du tips och ser även var du kan ha felat om något gått snett vid tidigare försök. Visste du förresten att du kan få en tidigare skörd om du vintersår den? Så här lyckas du så dill på friland, i pallkrage och i kruka.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/odla/odla-dill-skotsel/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Dill är känd för att vara lite kinkig att odla – men den kräver nästan ingen skötsel! Här får du tips för att lyckas med en stor dillskörd!