Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 125 ggr
Sindri
2026-03-17 22:57
2

Varmkomposter

Jag skulle vilja veta lite om era erfarenheter av varmkomposter för hushållsavfall.
Jag hade i många år en Jora med dubbelfack. Den fungerade jättebra - tills den inte gjorde det längre. Jag tror den blev skadad en vinter när den frös och sen fungerade den inte vintertid. Den började också läcka vätska och jag blev rädd att den skulle locka till sig råttor, så den åkte till tippen.
Det jag gillade med den var att den svalde mycket, (vi var 6 personer i hushållet när den inköptes) och med dubbla fack så hann jag få flera färdiga komposter varje sommar.
Jora är ju väldigt dyra och jag valde att satsa på en billigare kompost förra året, en Green Line som fått jättebra betyg i många tester.
Jag är dock inte nöjd med den, dels för att den inte håller temperaturen som den lovar, det tar således väldigt lång tid för avfallet att komposteras, och dels för att det är oerhört svårt att deltömma den. Man skall öppna ett fack på sidan och gröpa ur det som ligger underst, men det ofermenterade som ligger överst ramlar ner hela tiden, sedan skall man krångla dit luckan igen.
Nu såg jag en komposttrumma helt i plast med två fack som bara kostar kring tusenlappen. Enligt specen skall den tåla ner till minus 10. Jag kör bokashi inne på vintern numera så att kunna köra ute då är inte så viktigt för mig.
Men törs man lita på en så billig trumma som kostar en bråkdel av en Jora? För några andra komposttrummor har jag inte sett.
Jag skulle gärna höra era åsikter och erfarenheter,

DesK
2026-03-18 07:04
0

Inte svar på din fråga 😊
Jag har också Bokashi inne och 4 Green Line komposter ute. Vi är 4 vuxna i hushållet och lagar, i princip, all mat från grunden hemma. Killarna tar alltid med matlådor.
Jag håller med om att dessa komposter är bökiga att tömma, f ö funkar de bra. Hur många Bokashihinkar har du och vad gör du med den färdigfermenterade komposten på vintern?
Någonstans har jag sett reklam för en annan typ av kompost, tyvärr hittar jag den inte just nu, men återkommer om jag hittar den.

/Désirée

Sindri
2026-03-18 09:19
0

#1: Du kanske menar denna?
https://outl1.se/trumkomposter-160l?utm_source=adtraction&utm_medium=partner&utm_campaign=adtraction
Jag är villig att prova. Men kostar mindre än 1/4 av Joras så man blir ju lite fundersam. Visst, alla andra är i plast så det kan mycket väl funka.
Jag har 3 bokashihinkar och i vintras ställde jag ut en och inne har jag sparat 1 + en vanlig hink. Den 3e bokashihinken är inte riktigt full än. Så länge det inte luktar får de stå inne.
Jag är normalt ensam i hushållet, men ofta kommer resten av familjen och då är vi 7 st.
Jag kommer att behålla Green Line men ha den mer till trädgårdsavfall.
Med Jorakomposten tog den 6 veckor för ett av facken att bli färdig kompost. Jag har tittat i min Green Line och det som ligger överst är inte komposterat. Få se om den sätter fart när värmen kommer.

Trumkomposter p� 160 liter. Tv�kammarsystem f�r effektiv kompostering. Isolerande och ventilerande konstruktion f�r snabbare nedbrytning.
DesK
2026-03-18 09:46
1

Nej inte en sådan. Det är en elektrisk kompost finns bl a hos Clas Olsson, men de är inte billiga.
https://www.clasohlson.com/se/Automatisk-kompostmaskin-Reencle-Prime-Composter/p/44-6304

/Désirée

Åsa S
2026-03-18 12:06
1

Biokuben är annars en bra kompost för hushållsavfall lätt att tömma eftersom man lätt monterar isär den på ett par minuter. Men jag rekommenderar att ha 2 så man kan lyfta över det som inte är förmultnat och sedan bara gräva ur det som är förmultnat.

Sindri
2026-03-21 08:48
1

#3: Den är ju mer istället för bokashi. Just på sommaren blir det mycket mycket mer hushållsavfall med många gäster, sånt man rensar från odlingar, och när man rensar och förbereder för infrysning, syltning, syrning mm och inte vill lägga det i en öppen kompost. Jag vill ha en utekompost, men inte en som är så svår att tömma som Green Line.

Sindri
2026-03-21 08:54
1

#4: Men det blir mer likt min Green Line, då skulle jag ha två såna istället men det hade ju blivit dyrare än Jora.
I tumlaren blev ett fullt fack klart på 6 veckor så under en odlingssäsong hann jag få flera "skördar" med fin kompost. Green Line låter bra när man läser om den, men i praktiken är det mer komplicerat. I tumlaren blir det mer jämn kompostering i och med att man tumlar runt innehållet varje gång man fyller den.
Jag får väl bita i det sura äpplet och inse att jag tänkte fel när jag köpte den andra.
Men jag skulle verkligen vilja veta om den i plast är något att ha från någon som använt den ett tag. Tumlaren från Jora hade vi i över 30 år.