Myror och löss i Rönn
Jag har en några år gammal Carmensitarönn som har blad som inte "slår ut" riktigt utan i stället liksomsom krullar ihop sig och blir som små bollar som med tiden blir bruna och fula. I de ihopkrullade bladbollarna finns löss och myror. Jag har hört att myrorna mjölkar lössen på något sekret som de gillar och att myror t o m kan "plantera ut" löss. Vet inte om det stämmer dock. I allafall blir trädet fult och så får jag en känsla av att trädet (eller lösen) drar till sig myror även till altanen som rönnen är planterad brevid, vilket jag inte vill ha. Jag har sprutat med lite såpvatten lokalt på de angripna bladen men vad jag förstår kan det bli värre om man sprutar trädet då även bra lössätande kryp dör. Men vad kan man annars göra åt detta?
Jag hade samma problem i fjol. Trädet står i söderläge framför altanen och jag vill helst inte flytta på det eftersom det var tänkt att ge lite skugga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min mamma planterar fullt med tagetes runt busker och träd som är benägna att få löss. Hon tippsade mig om att plantera tagetes runt foten av dom gula rosorna hos mig, där lössen kommer typ över natten. Jag får inga löss på mina Rosor alls så länge jag planterar ut Tagetes.
Tydligen ogillar löss mycket stärkt-doftande blommor, så även gräslök (som min mormor användte) och lavendel kan hålla lössen borta.
av samma anledning satte hon tagetes mellan blommorna inne under vår, sommar och höst så dom inte skulle komma på blommorna inne.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vattna mera, träd som får löss har ofta fått för lite vatten, i söderläge kan ett träd behöva många rotblötor från tidig vår.
Jag får sticka iväg och köpa tagetes och så har jag redan gräslök som det ju passar bra att flytta dit för då blir det ju ännu närmare att hämta sig en knippe till maten då och då. Nu har det regnat hela helgen, men det där med vattningen kan nog vara bra för det är ofta ganska tort där. Tack för tipsen!