Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8055 ggr
Cajsavarg
2

Olivträd

Jag har fått ett olivträd som nu står inomhus. Det är planterat i en plastkruka o står nu i ett rum utan element men där det ändå är åtminstone 18´. Jag har ingen svalare rum, tyvärr, då jag läst att det ska stå svalt.

Olivträdet har tappat nästan alla blad! Kommer det att komma igång sedan, tro?

Ska jag köpa en lampa att ha över trädet, som är 1 m högt, ca?

Hur mycket vatten ska jag ge? Och ska den ha ngn näring?

Det är (eller var) så fint så jag vill gärna att det ska överleva tills det är dags att ställa ut trädet igen.

//Fat makes Me fit//

flaxss
0

om man vinterförvarar det i rumstemp eller över +10c så ska man ge det extra ljus, annars kommer det tappa blad och få grentorka. 2lysrör eller två lågenergilampor kan du ge den.

har den inga blad så vattna lite, men den får inte ha lång torka. ingen näring förens den har en aktiv tillväxt.

om grenrna lever så kommer det nya skott när ljuset kommer. och när du har det ute nästa år så ha det gärna ut tills dom första lätta frostnätterna har kommit och sedan ge det extraljus när du tar in det. den tål inte frost på våren-sommaren så då tar ni ut de efter frostrisken men på hösten när den vant sig och invintrat så tål den ett par lätta frostnätter. och det stimulerar ockås den till att blomnma och höstkylan gör attd en får en viloperiod.

när den är i full aktivitet med skott och blad så vattna den rikligt men låt den torka upp några dagar och sedan vattna rikligt igen och så ger du näring 2-3gånger per månad i april-maj till juli.