Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 5162 ggr
[bejan]
0

lilja??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild till på växten

heliotropes
0

Det är en Daglilja.Har själv några "tovor" på min täppaGlad

Eva // medarbetare på Perser

Christina
0

Den är så tacksam och har fin doft. Var glad åt den!

[bejan]
0

Tack för svaretSkrattande men har den nåt egen namn?

[bejan]
0

Glad  Hittade namnet via en googelsökning alla beskrivningar stämmer, den doftar och jag är glad åt den. Har satt upp en lapp på afffären att om någon vill så får dom komma och hämta plantor (Hemerocallis lilioasphodelus)

Diana61
0

Vist är dom underbara! Jag älskar dagliljor och har flera olika färger och sorter i min trädgård och fler blir det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Haffi
0

Jag har två typer- gula och orangeflammade.

En skilnad på liljor och dagliljor är rötter.

På liljor är det lökar - på dagliljor är det nån sorts knölar , säckar på rotsträngar eller vad man får kalla det.  Jag gillar inte als dagliljornas rötter. Sprids snabbt och nedkämpar tar/platsen till andra väkster.

Senn kan man ju titta på blomman innan dom öppnar sej. Dagliljor är speciella i formen sml m andra liljor

ullna
0

Dagliljor eller Hemerocallis som de heter finns i alla färger!!

Man blir lätt samlare. Jag har som kuriosa hittat en sajt med 8340 stycken i alfabetisk ordning. http://kricri.com/ Själv har jag 19 olika.Fot i munnnen

ullna
0

Vad sägs om denna blåvita?

Christina
0

Nej men vad kul att ämnet Hemerocallis kommer upp. Jag har stora planer på att samla på olika sorter. Började i somras och ska tigga och köpa och plantera mer allteftersom. De här är de som jag har skaffat hittills.

Diana61
0

Jag älskar Hemerocallis efter mina favoriter Lillium. Jag har nu en hel del olika i min trädgård och det kommer att bli flera i år. Har i höstas tagit 5 skott på en daglilja vid namn Apricot beauty (dubbel orange) som jag satte i min "barnkammare" och har varit och tittat till dom, och det ser ut som om tre har klarat vintern men de två sknade kanske kommer dom med.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

#9 Christina, vilka fina dagliljor du har men du har tavat mitt efternamn fel vid Frans Hals (Lovatt skall det vara och ej Lowett Skrattande) 'El Desperado och Chicago Knobby gillar jag skarpt!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4