Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträd
Läst 145 ggr
Staffan
2

820-årig lind

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Wow. Hade ingen aning om att lindar kunde bli så gamla och så stora. Vilket mäktigt träd.

// Staffan

Herveaux
0

Whoa! 🤩
Så den slog rot omkring 1205, på medeltiden? Igen, whoa!

// Harley

Maria
0

Oj oj oj😯

/Maria

Staffan
0

#1 Herveaux

Såg du att jag startade en tråd om en idégran som finns här i närheten. Ett helt annat slags träd såklart med åldern har den helt klart på sin sida… :)

https://tradgard.ifokus.se/discussion/1612530/idegranen-ett-maktigt-trad

// Staffan

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
Herveaux
0

#3: Den hade jag missat! Jädrar! 😧

// Harley

Sindri
0

Åh, den skulle jag vilja se. Har sett enorma och gamla träd i Nya Zeeland, men kul att ha ett sånt på närmare håll. Nuförtiden kan man ju åka till östra Europa.
Har du någon aning om hur man kan få reda på närmare lokal?

[solljust]
2

Gudars Skymning så Vacker jag tror bestämt jag snurrar till av Lindens Majestät ❤️

Jag har en gammal Lind men inte ens i närheten av den där och hur gamla dom kan bli har jag noll koll på men så otroligt imponerande att se helt fantastiskt med vår fina natur 😎

Staffan
1

#6 Vargnatt

"Gudars skymning" är inte ett uttryck jag hör ofta, tack för påminnelsen. Kände också stor vördnad inför trädet som kämpat på där så länge.

// Staffan

Sindri
1

Om man gillar träd kan jag starkt rekommendera Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben. Otroligt fascinerande och spännande. Man ser på skogen, och går i skogen på ett helt annat sätt efter att ha läst den.

Staffan
0

#8 Sindri

Det låter som en underbar bok men jag är nästan lite rädd för att läsa den och besjäla skogen mer än jag redan gör; trädgårdsarbete kräver ju (tyvärr) att man formar sin omgivning på ett ibland ganska hårt sätt… :-/

Sindri
0

Men man blir också än mer full av beundran och förundran inför naturen.
Jag tycker inte den påverkat mitt sätt att tänka på trädgårdsarbete. En trädgård är något helt annat än en skog.

Staffan
0

#10: Ja, du kanske har rätt. Samtidigt är jag ju ute i backen med motorsåg också emellanåt. Därav min tvekan… :-/

Ulla
0

Den boken låter som något som jag skulle vilja läsa. Trädens hemliga liv, alltså.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sindri
1

#11: Bara du gör pinan kort.
#12 Ja, gör det. Den kan finnas på ditt bibliotek.

Staffan
0

#13: Det gör jag. Men det är ändå svårt. :(