Idegranen, ett mäktigt träd

I backen nedanför mig finns det ett naturminne, en idegran. Har för mig att jag läst på internet för många år sedan att den är 1100 år gammal.
Det är ett fascinerande träd som skulle kunna vara hämtat ur Fangorn Forrest i Sagan Om Ringen, med en stam som ser ut att bestå av många olika stammar som liksom skruvar sig uppåt. Färgen på barken är fjällig och härligt skiftande brungrå och barren är, platta och blanka och vackert gröna. Det är ett minst sagt respektingivande träd och när jag befinner mig i dess närhet känner jag påverkad av det (ja faktiskt). Vissa år får trädet jättefina fina röda bär (egentligen kottar) som lyser fint i solen. Enligt Wikipedia kan trädet bli upp till 2000 år gammalt.
Det är mäktigt att tänka sig att det här trädet stått på platsen sedan vi var vikingar här i Sverige, och överlevet ända sedan dess. Är på sätt och vis tacksam över att idegranen inte står på min tomt, då hade det varit trädets tomt och inte min… :)
// Staffan
Vacker, men tyvärr giftig för bl.a. hästar. Man ska inte ha idegran där djur betar.
Det är bladen som är giftigast.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kaniner får inte heller äta det tyvärr
#0: Coolt ändå liksom!

Kompletterar med ett par större bilder… :)
// Staffan

// Staffan
I Runnymede i England finns en berömd idegran som kallas Magna Charta Tree, där enligt sägnen Magna Charta undertecknades. Enligt vetenskapen inte, men trädet har ändå blivit en viktigt symbol. Vi gick genom hagar, klättrade över staket, hälsade på kor och kryssade mellan deras mockor för att stå under den idegranen. Ungdomarna var lyckliga!