En nybörjare som ställer frågor
Hej!
Jag kan inget alls om växter och plantera växter och jag undrar massvis med saker. Jag har aldrig riktigt haft tur med att hålla efter plantor men jag gör nu ett försök. Denna tråden tänkte jag, kunde finnas för alla frågor jag har.
Hur sår man persiljafrön? De är så små. Kan alla planteras i samma hål? Ska de planteras en och en i separata hål? Finns det någon max- eller minimum gräns för hur långt ner de måste planteras? Jag har planterat några i en kruka men vet inte om jag har gjort rätt. Hur många dagar ska jag vänta för att se att fröna tagit sig?
Kan man ta Sticklingar från tomatplantor?
Jag har en superliten stickling av paprika planterad i en kruka och den ser lite ynklig ut, jag fick den av en kompis. Hur tar jag hand om den på bästa sätt?
Vilka grönsaker/plantor är nybörjarvänliga för någon som är dålig på plantera saker och är ekonomiska? Vilka av dessa är fleråriga?
Är tomater och persilja fleråriga? Hur gör man på vintern?
Jag lyckades ha kål på en pallkrage med jordgubbsplantor. Hur frostskyddar man dem på vintern?
Är sparris svår att odla? (Det är min favoritgrönsak)
Hej! Här är svaren på dina frågor:
Så persiljafrön: Persiljafrön är små och kan sås ganska tätt. Du kan så flera frön i samma hål, men det är bra att sprida ut dem lite för att ge varje planta utrymme att växa. Fröna bör sås på ett djup av cirka 0,5 cm. Persilja kan ta 2-4 veckor att gro, så ha tålamod.
Källa: Gardeners World
Sticklingar från tomatplantor: Ja, du kan ta sticklingar från tomatplantor. Klipp av en frisk gren, ta bort de nedre bladen och sätt den i vatten tills rötter bildas, eller plantera direkt i jord.
Källa: Gardening Know How
Ta hand om paprika-stickling: Se till att den får tillräckligt med ljus, men undvik direkt starkt solljus. Vattna regelbundet men låt inte jorden bli för blöt. Använd gärna en växtnäring för att ge den extra näring.
Källa: The Spruce
Nybörjarvänliga grönsaker: Sallad, rädisor, och spenat är bra nybörjarval. De är ettåriga, men lättodlade och ekonomiska. Gräslök och mynta är fleråriga och lättodlade.
Källa: BBC Gardeners World
Tomater och persilja: Tomater är ettåriga och måste sås varje år. Persilja kan vara tvåårig i mildare klimat, men odlas oftast som ettårig. På vintern kan du skydda persilja med täckmaterial eller odla inomhus.
Källa: RHS
Frostskydd för kål och jordgubbar: Du kan täcka dem med fiberduk eller halm för att skydda mot frost. Det hjälper att hålla värmen och skydda mot kalla vindar.
Källa: Gardening Know How
Odla sparris: Sparris kan vara lite svårare att odla eftersom den tar tid att etablera sig (2-3 år innan första skörden), men den är flerårig och kan ge skörd i många år.
Källa: The Old Farmer's Almanac
Lycka till med din odling!
Vatten o sol
- Redigerat 2025-06-03 17:18 av [GTBLovesAnimals]
#1: Jag kommer nog ingen vart utan jord också 😉
Ett svar till AI:
Kan jag ta en stickling av en tomatplanta, säg, sent på hösten och sedan ha den som en ny planta till nästa år eller måste tomater sås varje år?
Vad för växtnäring kan jag ge till paprikan?
Kan man kanske köpa färdiga sparrisplantor då?
Är blåbär lätta plantor att hålla vid liv eller kräver de specifika saker?
#5: Blåbär behöver ”sur” jord och är därmed, om ens jord inte råkar vara sådan, enklast i kruka. I sig ingen svår växt.
Svar på fråga 5 om persilja:
Persiljan är tvåårig. År två blommar den och bildar frön. Jag planterade för 5-6 år sedan en persiljeplanta som jag köpt från Ica. Den frodades och blev jättefin. Andra året fanns den fortfarande kvar i landet. Då blommade den och bildade frön och sedan dess har jag haft persilja där.
Förra året grävde jag om för att rensa bort ogräs som smugit sig in. En av plantorna klarade sig och några frön låg tydligen kvar i jorden för så här ser det ut idag. Många nya småplantor. Man kanske ska dela på dem så de får bättre utrymme?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#6: Okej det visste jag inte! Jag skulle gärna vilja ha en blåbärsplanta så det gör mig glad att de inte verkar jättesvåra att sköta 😀
Jag har natur-torv hemma… Jag tror det ska vara rätt surt.. ? Kan blåbärsplantor gilla det, tro?
#7: Oj vad coolt att din planta lyckas överleva ändå, när de får frön andra året så antar jag att din persilja förökade sig av sig själv? Då behöver man kanske inte så dem varje år. Skyddar du dem på vintern?
- Redigerat 2025-06-03 21:03 av [Flodbis]
#8: Nej, jag skyddar dem inte på vintern. De har bara fortplantat sig år efter år. Än så länge så ser de bra ut.
_
_
#9: De verkar ju väldigt lätt att ha med att göra då 😀 När man skördar persilja, jag antar att man vill lämna en stor del av plantan kvar? Hur mycket ska man ta?
Jag vet inte om det alltid är lika lätt eller om jag haft tur och de helt enkelt står på en bra plats. Det är i alla fall kul att det har funkat så här länge.
_
_

#0 Flodbis
Ska försöka svara på ett par av dina frågor:
1.) Nu har vi kommit in i juni så min gissning är att du nu enklast sår persilja direkt där du vill ha plantorna. Jag gjorde det för flera veckor sedan och dom tar sig fint. Jag gjorde inte enskilda hål utan fåror där jag strödde i lite frön men med tanke på att de självsår sig och återkommer så går det säkert att göra på många olika sätt. Glöm inte att se till att jorden inte torkar ut helt.
2.) Har en granne som tittade förbi mig förra helgen och som tog ett par av skotten som annars skulle tjuvas. Hon satte dom direkt ner i en kruka med bra och ganska blöt jord och sa att så brukar hon göra. Skotten var uppskattningsvis 5 centimeter långa när hon tog dom.
4.) Jag tycker att tomater, paprika och gurka är ganska lätta att lyckas med. Det förutsätter då förstås att du har tid och ork att ta hand om dom se till att de har bra jord, näring och aldrig torkar ut för mycket.
7.) Sparris hör till mina absoluta favoriter också. Man gräver ner sparrisrötter där man vill ha sparrisen, håller efter platsen så att den inte växer igen med för mycket annat. Första året tror jag man ska låta bli att skörde sparrisen men därefter kan man göra det i många år. Jag brukar skörda några gånger före midsommar men efter det låter jag dom växa upp helt för att rötter ska kunna lagra energi inför vintern.
Skrev tidigare en tråd om sparris här på sidan:
https://tradgard.ifokus.se/discussion/1611792/odlingstips-sparris
// Staffan
Ps. Du behöver inte vara rädd för att skapa flera olika trådar med dina frågar, min gissning är att chansen att du får svar på fler av dom då… :)