Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 109 ggr
Staffan
2

Odlingstips: Sparris

sparris.jpg

För ungefär 15 år sedan besökte jag Trädgårdsmässan och träffade där på en säljare som torgförde sparrisrötter. Bestände mig för att ge det en chans vilket blev en fullträff.

Ända sedan dess kommer sparrisen tillbaka varje vår och gör mig lika glad varje gång den tittar upp ur jorden, ofta ganska tidigt på våren. En riktig snabbväxare är den; inbillar mig ibland att jag kan se hur den växer… :)

För det mesta kan jag skörda sparrisen 2 gånger före midsommar. Därefter släpper jag upp de som kommer och låter de växa till full höjd, njuta av sommaren, och samla kraft till rötterna under hösten.

Sommartid blir sparrisen som en upp till 2 meter hög fin superlummig ljusgrön buske, som dessutom humlorna är helt galna i när den blommar.

Sen gör det ju inte saken sämre att det är en fantastisk primör som gör att använda till så mycket gott i köket.

Helt klart en av mina favoriter!

// Staffan

• Redigerat 2025-04-04 08:44 av Staffan
Maria
1

Oj. Det visste jag inte om sparris😀

/Maria

DesK
0

Nu blev jag sugen på att testa att odla sparris 😊

/Désirée

Sindri
2

Sparris har jag varit sugen på länge, men vet inte riktigt var jag skall få plats med den. Din ser ut att stå väldigt soligt. Vad vill den ha för jord? Gödning? Vilka fiender har den?
Kanske jag skulle testa i en solig rabatt helt enkelt, är ju vackert ihop med Rosor.

johan
2

Grön sparris är så himla gott!

En av dom konstigast och godast förrätter jag fått var grön sparras som var varm, men fortfarande hård, salt pommes och syrlig bea med mycket dragon. Otroligt god kombo.

Mvh // Johan

DesK
1

#4 Det låter supergott 😋

/Désirée

Maria
1

Håller med. Det låter jättegott och borde kunna återskapas hemma 🙂

/Maria

DesK
3

Inspirerad av Johans tips i #4 stekte jag grön sparris och pommes tillsammans, eftersom jag ville ha en hel måltid, stekte jag färsk tonfisk till och kryddade med citronpeppar och salt. Gjorde snabbt en syrlig béarnaisesås med stavmixern, la lite färska grönsaker på tallriken och njöt 😋😍 Stort tack för tipset, Johan 🙏👍😊 Det var första gången som jag testade detta, men absolut inte sista gången, så gott 😋

/Désirée

Maria
1

#7 Låter hur gott som helst 😃

/Maria

Staffan
2

sparris.jpg

Nu är dom iaf på väg upp, hittills ser jag bara runt 15 toppar men det kommer helt säkert fler inom kort. Rekommenderar fortfarande varmt att testa sparris om ni inte gjort det.

// Staffan