Kryddväxter, ett sommarprojekt

Den här skrevan tänkte i sommar jag gräva ut och fylla med kryddväxter.
Det borde kunna fungera bra då det är ett lagom soligt läge och marken dessutom skuggas lite av klippan intill. Som en bonus rinner regnvatten längs klippan och blöter marken ordentligt när det regnar.
Vilka kryddväxter hade ni valt att plantera på platsen?
// Staffan
Om du vill ha det så är mynta en väldigt bra och superenkel växt att odla. Dock så bör den stå i ett eget kärl t.ex en nedgrävd hink då den sprider sig som sjutton.
Min erfarenhet av specifikt pepparmynta är att den älskar fukt, trivs bäst i solen men funkar bra även i skuggan eller rentav inomhus.
Om inte till maträtter så är det super att göra te på mynta. Sorten jag köpte måste ha varit dålig, för just den var inte alls bra för ändamålet då den blev till att smaka hö som torkad. Däremot blev den god i ugnen med potatis och vitlök :)
Oregano och rosmarin älskar sol och gissar på att även timjan gör det. Du kommer inte att ha några problem med att hitta kryddväxter som trivs!
Jag kan berätta vad jag odlar och inte kan vara utan.
Timjan
Citrontimjan
Rosmarin (överlever sällan vintern ute dock, bra att ha i kruka och ställa svalt och ljust under vintern)
Salvia
Kyndel
Libbsticka
Persilja
Dill (men inte i den skrevan)
Gräslök
Kinesisk gräslök
Dessa växer på ställen de inte kan ta över från annan växtlighet, t ex en nergrävd hink utan botten.
Grönmynta
Pepparmynta
Oregano
Men kan du hitta egna skrevor till dessa där de inte kan sticka sina rötter mellan andra växter är det bra.

Oregano, timjan och rosmarin får det bli.
Kanske gör ett försök på gräslök och persilja också; det är tillbehör man kan äta hur mycket som helst av sommartid… :)
Min gräslök har redan kommit upp! Persilja satte jag förra året och det växte riktigt bra både ute och inne.

Idag fick jag ett reklammail från Impecta Förhandel:
"Odla en egen kryddträdgård"
Hmm… :)
// Staffan
#5 Hmm…… 🙄
Jag odlar lite olika kryddväxter mer eller mindre året om inne och under den varma årstiden ute 😊
/Désirée

#6 DesK
Har du någon extra belysing för kryddorna vintertid eller klarar de sig på det vanliga dagsljuset?
Någon som testat att odla basilika ute sommartid? :)
#7 Jag har några kallvita ljuskällor, det räcker, när det är som mörkast ca November-Februari. Soliga dagar behövs inget i mitt stora rum med fönster åt sydväst.
Jag har basilika på altanen sommartid, om det är soligt, annars tar jag in den i storarummet.
Ps, jag gjorde en tråd om kryddväxter i krukor och på friland
/Désirée
- Redigerat 2025-04-11 20:00 av DesK