Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhuskryddor
Läst 121 ggr
DesK
2

Kryddväxter i krukor och på friland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag älskar kryddväxter och använder dom flitigt. Många är härdiga och kan odlas på friland eller i t ex rosrabatter. Andra är mer ömtåliga och odlas därför bäst i krukor. Dom flesta är solälskande, så soligt läge är bäst. Dessutom brukar sniglarna inte vara så pigga på att mumsa på kryddväxterna 😋
Jag odlar kryddväxter året om, tycker att dom hemodlade får betydligt mer smak än krukorna som finns i matbutikerna. Min trädgård, altan och storarummet vätter mot sydväst.
Här är några som jag har i mitt stora rum vintertid och tar ut på altanen sommartid.
Vilka kryddväxter odlar ni?

/Désirée

Staffan
1

Vad fint! Vad är det för några kryddväxter man ser på bilden?

// Staffan

• Redigerat 2025-04-12 09:28 av Staffan
DesK
2

Från vänster 2 olika sorters doftpelargoner, överlever inte utomhus på vintern. i den första runda krukan är det 2 timjansorter och en citronmeliss, samtliga kan övervintras utomhus, men behöver förnyas med några års mellanrum. I nästa runda kruka är det 3 olika sorters basilika och en koriander, dessa behöver mycket sol och värme, så kan bara odlas utomhus i soliga lägen sommartid, men funkar oftast fint året om i mitt storarum. Den lilka gråvita plantan är curryört och en ny bekantskap för mig, luktar starkt av curry, kommer att prova att använda den i rätter som curry ingår i. Bredvid curryörten står den ledsna vinterkyndeln, som kan övervintra utomhus, men denna blev kvar inne, får se om den tar sig. Vinterkyndel är en suverän krydda till alla rätter med bönor och linser. Bakom dessa båda står en flera år gammal rosmarin, som t o m har blommat några gånger. Rosmarin tål någon minusgrad, men bäst är att ta in den om vintern. Den vill ha det svalt och ljust, vilket vi har här i vårt storarum.
Vårt kök vätter mot nordost, så det funkar inte att ha kryddväxter där, utan alla kryddväxter bor i storarummet, som vätter mot sydväst.

/Désirée

Sindri
1

Oj. Att du lyckas få så många att överleva inomhus. Jag har grävt ner en rosmarin i höstas få se om den lever när vi kommer hem.
Vinterkläder är inga problem, jag har haft en ute i många år.
Salvian klippte jag ner fullständigt förra våren och den blev så fin.
Jag har libbstickan granne med svartvinbärsbusken, de verkar trivas ihop.
Citrontimjan står som marktäckare i en blomrabatt och i en hallonhäck, det har funkat bra.
Ett tips att få fin basilika är att hela tiden ta toppskiktet och sätta i vatten
Den rotar sig villigt, sen är det bara att plantera, och så ta nya toppskiktet så fort den verkar bli trött, eller när den blir för vedartad.

Maria
1

#0 Oj så många fina🙂

/Maria

Staffan
1

#2 Bra urval! Av dom är den enda som inte intresserar mig koriandern, har inte ännu lyckats lära mig att tycka om den kryddväxten… :)

#3 Fint tips för att förnya basilika - tack!

Sindri
1

Oj, det skulle stå vinterkyndel - inte vinterkläder. Att min telefon inte ens är så smart så den lärt sig mina intressen….
Vinterkyndel är f ö väldigt gott till vilt om man har lyckan att få tag på sånt.

DesK
0

Vi får se vad som tillkommer iår. Det blir spännande att se om min libbsticka har överlevt. Salvian och jag har tyvärr inte blivit kompisar ännu, den tvärdör, efter bara någon vecka här hemma 😢
#5 Ja koriander är verkligen en riktig vattendelare.
#6 Anade att vinterkläder inte var det som du menade 😉

/Désirée

Sindri
1

#7: Har du salvian inne eller ute? Jag tycker den är väldigt tålig. Jag hade misskött min flera år (inte tuktat) för jag tycker blommorna är så vackra, passar så bra ihop med Rosor. Men förra försommaren klippte jag ner halva plantan ordentligt och den tog sig fint. i år blir den andra halvan.

DesK
1

#8 Både ute och inne, varken eller lever vidare, utan dom dör fort.

/Désirée

Sindri
1

#9: Väldigt skumt. Men ge inte upp, får du ens om tar sig så blir den gammal, min är säkert 30 år!

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Lovar att försöka i sommar igen 😊
Libbsticka är en fin och frodig perenn, som ger fin smak i buljonger och grytor, men den ska användas med stor försiktighet.

/Désirée

Sindri
1

#11: Ja, min man lärde isig till slut att det inte var ogräs, så nu är min fin. 😊