Hur lagrar ni bokashi under vintern?
Jag satte igång med bokashi sent i höstas. Beställde de speciella hinkarna, och nu är båda fulla. Det står att det inte blir kompost förrän man grävt ner det i jorden, men vem kan gräva nu?
Hur gör man resten av vintern?
Här har du några tips:
Varför inte göra en jordfabrik?
https://blogg.bokashi.se/vara-8-basta-vintertips-for-bokashi/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Du har fler tips här:
https://tradgard.ifokus.se/discussion/1562860/fermentera-istallet-for-att-kompostera
Tack, ja det är synd att jag inte tänkte på att förbereda mer inför vintern, men jag kommer alltid hem så sent på hösten.
Nu var det lite panik så jag tömde det i en tjock säck. Till min besvikelse tyckte jag den mesta komposten i hinken såg ut som när jag lade dit den.
Jaja, får väl se i vår när jag kommer hem hur det artat sig.
#3: Det tar ett tag att få rutiner oavsett vad det är - se det mer som att du är under upplärning.😊
Hoppas några andra har mer praktiska svar och kan hjälpa till med en lösning som funkar för dig.
Jag "hittade" en murarhink på balkongen idag med lite jordrester i, där kan jag hälla nästa hink. Så fort det töar har jag ett ställe att gräva ner det på.
Jordfabrik har jag inomhus året runt det är ju inte tillåtet bara gräva ner fermenterat avfall utan tillstånd från kommunen, då begår man ett brott mot miljölagen + råttor älskar fermenterade matrester så man måste råttsäkra ute annars får man massor av råttor som gräver upp bokashin och gör gångar där. Jag har en stor plastback i mitt förråd (varmt) som jag blandar med gammal jord alla bokashibitar måste paneras av jord och sedan lägger man minst 5cm jord på toppen som lock. I rumstemperatur blir det jord på 2-4v då lägger jag ut det utomhus även på vintern, eller sparar i gamla jordsäckar, färdig jord behöver man inget tillstånd för att lägga ut. En anmälan för att få bokashi godkänd kostar i många kommuner runt 2000kr
#6: Tack. Vilket bra tips. Då skall jag köpa plastbackar. Känns bättre att inte vara beroende av vädret och is och snö.
Hur varmt måste man ha? Jag har inte direkt något varmt förråd inne. Kanske rvättstugan, men där är det kallt på golvet.
Runt +20 då tar det 2-4v för att bli jord är det kallare tar det längre tid och går det ner mot kylskåpstemp så händer just inget då sätter inte nedbrytningen igång förrän det blir varmare
#8: Tack, då kommer det nog att funka i tvättstugan, är mest golvet som är kallt. Superbra idé!