Fermentera istället för att kompostera?
Förra sommaren började jag göra fermenterat nässelvatten. Slängde i lite vallört och ogräs också.
Nu börjar jag fundera på om det kanske är idé att fermentera allt frukt- och grönsaksavfall istället för att kompostera?
Man kan ju för all del slänga resterna i komposten - eller lägga direkt på landen.
Någon som experimenterar med fermentering till växterna?
Bokashi finns ju också, det är väl som ett slags fermentering?
De som börjar med det brukar bli väldigt entusiastiska. 🙂 Det verkar vara ett jättebra sätt att ta hand om diverse frukt- och grönsaksavfall från köket.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det har du nog rätt i. Bokashi är något jag vill köra på vintern när min utekompost fryser.
Jag tror jag provar det nu, har en massa skal och annat och nässlorna har ju inte behagat dyka upp än…..😊
Jag har använt bokashi i ungefär 3 år. Allt matavfall och året runt. Använder inte dyra spannar utan kör min egen variant. Är mycket nöjd.
Jag hade tänkt börja med det i höstas, men det kom så mycket annat emellan.
Har du lust att visa en bild på hur du gjort och förklara lite?
Hur blir det om man åker ifrån den i flera veckor?
Här hittade jag en bra beskrivning.
https://sofiabjork.se/gora-egen-bokashihink/
Är det så du gjort?
Hon skriver ingenting om när jorden är frusen och det är 2 dm snö, då är det inte lätt att gräva ner någonting. 🥴
- Redigerat 2023-05-08 18:42 av Sindri
#4: Jag använder spannar som man får när man köper talgbollar till fåglarna. Gör hål i botten på den översta så vätskan kan rinna ner i den undre. Har ingen kran utan låter lakvattnet vara tills det är dags att tömma hinken.
Har två sådana här set = 4 spannar. Ett set som håller på att fyllas och ett som står på "efterjäsning".

- Redigerat 2023-05-08 23:06 av Caeli
En gratiskälla till den typen av hinkar är - ta-taa! - manuella delikatessdisken. Ni vet de stora hinkarna de får potissallad o annat i. De brukar gärna ge bort dem.
Tack för all tips. Det blir att besöka delikatessen idag….. 😁
Hej här har du massor med information om bokashi. Flera artiklar.
https://www.sarabackmo.se/sex-satt-att-anvanda-bokashi-under-vintern/
#10: Tack, jo jag har läst massor om bokashi under ett par år. Har dock inte läst om någon som lämnar sin kompost under flera veckor. Jag vet inte om den då kan börja lukta, eller om jag skall ställa den på en balkong el dyl.
#11: Jag förstår inte riktigt vad det är som du är rädd att lämna? Man kan ju planera så att det inte finns någon pågående bokashihink.
Rädd är jag inte, men när jag lämnar min utekompost på hösten så blir den så kall så det är svårt att återuppliva den. Men antar att med bokashi så är det bara att börja på en ny hink.
Nu blev det en lite annan diskussion är den jag tänkt mig. Jag brukar fermentera nässelvatten med tillägg av lite annat. Det var närmast en sådan sorts fermentering jag tänkte på. Att lägga avfall i en hink med vatten, lite EMaktiv och melass. Nässlevattnet luktar inte illa och det blir en färdig flytande näring som man späder med vatten.