Svag klätterros
När vi flyttade in i vårt hus för 17 år sedan så fanns redan en kraftfull klätter eller buskros på en spaljé mot en vägg. Massor av röda Rosor som klättrade upp på taket tom. Sedan dess så har den gradvis blivit svagare år från år. Något år så frös den ner så den fick börja om från noll så att säga och jag har någon gång klippt ner den helt. Den kommer alltid tillbaka med långa stjälkar men blommorna blir allt färre och ynkligare. I år är det tre stycken hittills på en stjälk.
De andra visar inga tecken på att ge knoppar. Jag har haft på både flytande gödning och vanlig stallgödsel. Kan det vara så att växten helt enkelt har blivit för gammal? Jag vet ju inte hur gammal den var redan när vi kom.
Kan man plantera en ny på samma ställe? Grannen har en liknande som antagligen är lika gammal. Det är lika kraftfull år från år trots att ingen har bott i huset på minst 5 är. så kan det gå.
Det kan ju vara klimatförändringarna Rosor kräver ju fuktig växtplats, vid husväggar är det inte fuktigt och det är inte en bra plats för Rosor och med ett allt torrare klimat så ändras växtförhållandena till ännu torrare.
Att plantera Rosor där det stått Rosor tidigare brukar inte vara lyckat det finns något som kallas jordtrötthet som är att när en växt står på platsen länge så förökas svampar, bakterier, nematoder etc, som lever på Rosor en stor planta kan ofta klara av dessa angrepp men att sätta en ny liten planta i en jord full av organismer som tänker en ny planta att leva på vilket gör att den nya lilla plantan ofta inte klarar av att växa sig stor.
Ibland har jag hästminne och ser att du frågat förr pga av att jag kände igen bilden :
https://tradgard.ifokus.se/discussion/1506678/misslyckas-med-rosorna
Ingen lösning bara lite mer information.
Är det någon som kan hjälpa till?
Har du gjort något av det vi tipsade om tidigare?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-07-06 10:31 av Pyttelite
Kors då, inte kom jag ihåg att jag har frågat tidigare och med väldigt snarlik text dessutom. Jo jag har haft på stallgödsel och speciell rosgödning i form av granulat men det tycks inte göra någon skillnad. Jag vattnar också dagligen nu under torkan. Jag tror inte att det blir särskilt torrt där annars heller för det är en östervägg på en atriumgård där solen aldrig kommer år marken där rosen står.
En klematis Jacmani tex som står alldeles bredvid stortrivs och växer så det knakar. Man ser på bilden som är två år gammal att det var flera Rosor då och skillnaden mot för 19 år sedan är ju enorm. Det kanske är någon sjukdom i jorden där den står?