misslyckas med rosorna
Jag har två frågor som kanske hänger ihop.
När vi flyttade in i vårt radhus för 15 år sedan så fanns en klätterros mot en
spalje i atriumgården.
Den var kraftfull och vacker med massor av mörkröda stora Rosor hela
sommaren. Sedan har den blivit svagare för varje år. Nu är det glest med Rosor och de ser klena och bleka ut. Ett verkade den nästan död efter en hård vinter men kom sig efter att vi klippte ner den helt.
Jag brukar gödsla med stallgödsel och vanlig gräsmattekorn. är det fel?
Så till nästa sorgebarn.
För ca 5 år sedan satte jag 3 stycken Peace, fredsrosor i söderläge.
De blommade normalt första sommaren men har sedan likt klätterrosen blivit svagare för varje år. någon enstaka knopp på hela sommaren.
Det kommer upp normalt med grenar och blad men inga knoppar.
Mitt under förra sommaren klippte jag ner dem hårt som straff och då kom det faktiskt några knoppar som blommade.
Vad är det som är fel?
Jag vattnar och göder liksom klätterrosen.
Är jorden dålig. Andra växter som Dahlior och stockrosor verkar trivas i alla fall.
Jag tror att du gödslar med för mycket kväve.
Låt gräsmattegödslet vara och köp rosgödsel i stället.
Rosor ska ha mycket Kalium och Fosfor och lite kväve.
Gräsmattegödsel innehåller stora mängder kväve - du kan kolla på förpackningen där bruka det stå fördelning mellan kväve (N), fosfor (P) och kalium (K) - NPK-talet.
Risken är att man fyller på ännu mer kväve (gräsmattekornen) när de inte blommar då är du inne i en negativ spiral för de bara växer men inga blommor.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Rosor vill ha rätt fuktigt och ofta sätter vi dem i torra soliga lägen. Det brukar räcka att ge nån giva ko/hästgödsel på våren och sedan bara vatten, för mycket gödning är värre än för lite. Rosor bör inte gödslas efter midsommar då kan de få svårt att övervintra. +Dra ner på beskärningen många Rosor blommar på äldre ved. +Rosor vill inte ha konkurrens av ex. gräsmatta under så rensa bort ev. gräsmatta och fge rotblötor lite nu och då och se om de mår bättre
Om rosorna är remonterande så kan du även gödsla en gång under sommaren.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.