Mina liljor har fått fnatt!!
Jag har en lilja som heter 'Pink Pixie' och som jag hade på landet i tre år och som flyttade med oss till huset vi nu har och i år är det år tre i denna trädgård. Men nu har något hänt med den, inte hela utan några av dom. Först tänkte jag på sjukdomen som tulpanerna får som gör dom strimliga i färgen (snygga tycker jag), men sedan så sade min man att det måste vara cross pollinating. Vi har så många röda liljor i trädgården så det är ju inte konstigt ifall några har polinerat denna lilja. Vad tror ni?
Såhär ser den liktiga blomman ut.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Snyggare än originalet!
Riktigt snyggt. Och namnet kommer att bli ….?

Diana's Stripes får vi väl kalla den så länge.
Mina liljor är i knopp ännu - men alla ser ut att må bra.

Oj som det kan bli……… jag tycker också att de är finare än originalet.
Lycka till…..
Jättevackra, bättre än orginalet:-)

Jag fick tre stänglar med krolliljor av udda utseende i år. Troligen en parningslek med 'Monte Negro' som i fjol blommade samtidigt med krolliljan.
Längst bak i bilden den vanliga rosa - de främre två visar den udda varianten. Och det lustiga är att vissa blommor krullade sig som vanligt medan andra behöll "normal" lilje-blomform. Båda blomformerna i bilden. Har märkt dessa stänglar för att ta frö från dem längre fram. Om det blir samma variant vet man ju inte, men… Tyckte i alla fall de var rätt tjusiga.
Naturen bjuder stendigt på överraskningar. Din var rolig tycker jag Diana061
kanske en ide att fundera på et par andra möjliga grunder för att färgen blir så.
Liljorna har flyttad till annat ställe. Annan jordsmonn med annan komposition kann påvärka färg, storlek osv. Ja faktiskt förändra ganska mycket
Om liljan du uppvisar i utgångslägen är en hybrid och är framtagen genem pollinering/korsning . Då har den ärvmaterial från flera sorter. Dom "nya" lökarna kann ha fått dominans från ena eller andra holdet gen messigt (sellan). Intressant att se om lökarna som bildas i år av denna lilja blir samma eller ändras till en tredje vavriant när dom blommar.
Goldie, Om vi tar liljorna i samma ordning som du lade ut dom så är den första Antingen "Royal Gold" eller "Golden Splendour". Nästa lilja är "African Queen" och den sista är "Pink Perfections". Jag har alla tre i trädgårde och de står på samma ställe. Och en del är utspridda.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Namnet på min nya lilja kanse kan bli Burning Flames?, eller Flaming Stripes?, Eller Diana's Stripes som Kerstin sade? Vi får se hur det blir. Diana's Flames ??

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Här har jag en som förbryllar mig stort. På påsen jag köpte stod det African Queen med bild av den orange färgade liljan men denna är ju brun??? Någon som vet om den är felpackiterad eller om det har hänt något med den? för varje år den kommer upp så är den just denna bruna färg? Otroligt vacker men jag vill ju ha rätt namn på den.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Mycket spännande färg. Förstår din förtjusning. Jag vet tyvärr inte heller namnet. Grävde ner en blandning av orientaliska liljor förrförra hösten och är mer än tacksamt häpen över den blomprakt som utvecklas från en billig påse. I höst får det bli fler.

Jag tycker den ser ut som en röd Lilium Regale

African Queen är en sort av Lilium regale. Det finns flera namnsorter av kungsliljan.