Renoveringsobjekt med trädgård
Jag och min flickvän har köpt en liten villa söder om Stockholm. Huset är ett riktigt "drömhus" och behöver renoveras från topp till tå. ;-) Det kommer att ta ett par år.
Huset har en trädgård på 500 kvm. Vi har aldrig haft en trädgård förut. Hur har ni gjort när ni flyttat till nytt hus? När börjar man med trädgården? Första året? Efter fem år då huset är färdigt? Vad är en lagom början som inte kräver så mycket tid?
/jacob

Mitt råd är att inte göra någonting alls första sommaren. Mer än nödvändigaste städning, krattning och grovrensning. Vänta och se vad som kommer, vad av det som ser friskt och bra ut och som ni vill behålla.
-Ta med någon rimligt trädgårdskunnig ur familj eller vänkrets. Gå runt i trädgården och anteckna tips, allteftersom grönskan växer.
-Ta sedan alla tips med en nypa salt, eftersom folk älskar att ge råd om sådant som är jobbigt att utföra. Det är ju ni som ska bo där och som ska känna er för hur mycket tid ni kommer att vilja lägga ner, var i trädgården ni kommer att vilja sitta ner, var det ska bli ev lekhörna etc.
-Ta massor med foton och gör anteckningar första sommaren.

Har du redan nu några foton att visa?
Jag håller med Christina, gör inga stora saker första året. Använd trädgården som den är och fundera över vad ni vill ändra.
Om det är som du skriver, att hela huset måste fixas, låter det som om det är det ni ska lägga tid på först. En mysig trädgård är bra, men inte om det betyder att vardagsrummet har stampat jordgolv. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

oj, när vi flyttade till mitt hus var det buskar överallt. jag tog tag i ett spett och såg till att få upp det mesta. jag hatar buskar!
vi har en tomt på 2 tunnland, varav hagen står för 2/3. vi ska så gräs på åkerbiten och göra en större gräsmatta.
jag lägger in lite bilder när jag kommer hem :D

så här såg det ut när vi köpte huset.
den fallfärdiga hundgården är borta samt alla gröna buskar runt om och framför den.
dom där buskarna till vänster var grymma att ta bort, vi böjde nästan spettet…

Här har du utrymme må jag säga. Och potential att göra en massa. Vad har du för planer?

kan man ta hit en asfaltbil??? ;)
jag vill först och främst lägga sten längs med huset, nu är där ogräsrabatter med en massa kirskål (slet som ett odjur förra sommaren, men det kom tillbaks lika fort igen).
sen vill jag jämna ut hela gräsmattan för den är så himla bulig och ojämn, det är lätt man skadar sig när man går där när det är mörkt.
sedan vill jag fälla två träd, den höga granen och en ask (?) som står så de kan trilla över huset/stallet. men de ger skugga samtidigt så det är lite synd.
det ska skrapas bort jord från åkern och på med matjord, sen sås gräs. som jag nämnde vill min sambo ha en damm, en kräftdamm. vilket han gärna får ha för mig för det är bara trevligt.
längs med vägen ska det upp staket och jag vill ha lite träd längs staketet.
är så otroligt dålig på trädgård och blommor så jag vet inte vad man ska ha i trädgården. jag vill framför allt ha en lättskött trädgård. vi har så mkt annat att göra i mitt hus så det funkar inte att vara ute i trädgården halva dagen.
bifogad bild är den höga asken som är precis mittemot mitt hus.

Synd att fälla båda de stora pampiga träden. Går det inte att behålla det ena?
En rad rugosor längs staketet är lättskött och så finns det perenner av den gamla torptypen, som brer ut sig. Vilka färger gillar du? Och massor med lökar på hösten som kommer upp och ger vårglädje.

kanske granen, men asken står så otroligt dumt till, du ser det tydligare på denna bilden.
rugosor? jag har inte gröna fingrar. vad är det? ;)
jag har funderat på en häck längs grannen o där vi har åkern nu. då är det liguster som är i tankarna. den håller sig grön året om och det gillar jag.
faktiskt de flesta färger utom kanske orange när det gäller blommor.
jag vill ha så lättskött som möjligt, inte en massa påtande i rabatter, för hittar jag en lök så förvinner den i korgen :D
men såna växter som kommer år efter år är ju helt ok!

vi har längs vägen ngr blommor som heter kärleksört (?) som jag faktiskt tycker är jättefina. men de är lite bökiga att hålla efter tycker jag. det kommer ogräs MELLAN blommorna. de växer liksom från en hård "boll" och däremellan kommer det ogräs…
den där busken till höger i bilden har jag inte tagit bort (fick inte av sambon), och den var jättefin i somras…

Här en länk till mina rugosor. Taggiga, vildrosaktiga. Behöver inte ansas. Nästan.
Jacob!
Jag håller med de andra, låt trädgården vara i ett år , men stick ned lappar i jorden vid plantorna där du skrivit upp blommornas namn och fota av rabatterna, annars är det risk att du nästa vår tar bort fel plantor om du då vill ändra i rabatterna. Ta foton under hela sommaren och fram på hösten, så du ser vilka blommor som blommar på försommaren osv. På kommunen finns det ritningar över tomten som du kan få kopior på och sen sitta hemma och skissa och fundera hur ni vill ha det.
Det där med att fälla träd är ett evigt diskussionsämne här hemma också. Vi har en STOR tall som lutar lite mot huset och om den faller så faller den över huset. Jag vill ha ner den, men "experterna" menar att om den har stått där i så många år utan att falla så behöver jag inte vara orolig…. Jag börjar tro att dom är rädda att det skall falla över huset om dom försöker såga ner den
.
Jag avundas er för det är säkert häftigt att se vad som dyker upp på gården detta första år.
Tack för alla bra tips! Nu lutar det dessutom mot att vi måste börja med att dränera om husgrunden. Då ryker alla fina rabatter längs med huset när grävskopan ska fram.
Vi skall försöka flytta några av växterna innan allt grävs ut.
/jacob