Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 5782 ggr
Asagard
0

Växthus och uterum?

Länge har vi funderat på detta med växthus som uterum. För något år sedan byggde mina föräldrar ett jättefint sexkantigt, vinrött växthus, lade "gatsten" som golv och har som rent uterum. Jättefint och otroligt trevligt, men själv är jag ute efter att kunna använda ett eventuellt växthus/uterum även som en plats att driva upp växter på och inte bara som uterum.

Fungerar detta, eller måste man välja? Växthus eller uterum? Som det är idag, driver vi upp alla våra växter i vårt matrum inne. Lite trist, för matrummets funktion försvinner och det blir bara en enda grön "sörja" där inne, blandat med jord och vattenkärl. Fundersam

Christina
0

Frågan handlar väl om uppvärmningen? Själv har jag ett kallväxthus som står fritt på en äng och det är först nu när solen börja värma upp det som jag har någon glädje av det.

Vilket betyder att jag precis som du har haft matbordet - och alla andra platta ytor för den delen - täckta med 'grön sörja'  febr-april.

Om jag hade råd, och om jag finge bygga nytt hus idag, skulle jag vilja ha ett 'orangerie', en vinterträdgård längs hela huset, med sådär +5 hela vintern. Där kunde jag övervintra ömtåliga växter och starta min förordling tidigare. Fram på sommaren, när det är varmt och alla plantor flyttat ut till sina sommarvisten i jord och krukor, skulle jag då ha en ombonad och regnskyddad 'glasveranda'.

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 5 år sedan byggde jag en vinterträdgård med golvvärme. Det tog sin tid (ca 4 månader) men det var det värt. Om man skall bygga en vinterträdgård så skall den inte vara för liten. Min är 24 kvm och nockhöjden är 3,8 m. Eftersom det är ganska stor luftvolym så blir det inte så fruktansvärt hett på sommaren (det är det största problemet) förutom att man måste vattna ofta. Jag har inga stora jordbäddar utan allt är i krukor (pga att jag flyttar ut mycket under sommaren och om man får ohyra så blir det lättare att åtgärda)

Det som man skall  tänka på att göra plats för ett stort bord och stolar för det finns inget bättre än att sitta och äta frukosten och middagen där. Många öppningsbara fönster och dörrar är också bra förutom en taklucka.

De växter som jag just nu har i trädgården är en stor magnolia, kamelia, persikoträd, olivträd, ca 30 olika fuchsior, ett tiotal olika pelargoner, lantana, några citrusbuskar, en trollhassel samt några  benjaminfikusar.

Jag hade även vindruvor i taket och änglatrumpeter (som doftar gudomligt) men dessa drabbades av spinnkvalster så jag slängde ut dem…

Det är ett fantastiskt rum att vara i.

Här ser ni en bild där man ser halva vinterträdgården

Norrskenet
0

Här en bild vid själva byggnationen

Norrskenet
0

Växthus eller uterum. Växterna trivs ypperligt i sådana rum. Vad jag inte räknat med från början är att jag också trivs ypperligt i ett sådant rum. Det bästa jag vet är att sitt i uterummet med ett glas vin och blåsa i saxofonen… det är livet för mig.

Så bygg ett så stort rum att du får plats att blåsa saxofon i det….

Christina
0

Så fint! Precis så skulle jag vilja ha det!

Nu när jag fallit för att köpa tre st änglatrumper, måste jag ha någonstans att förvara dem på vintern.

Norrskenet
0

Nu i vårsolen så har våra pelargoner satt igång blomningen, en del av dem i alla fall

Norrskenet
0

Den här engelska pelargonen har blivit en riktig favorit. Inte så lätt att få i blom, men blommar länge när den kommit igång

Christina
0

Så fräscha pelargoner. När satte du sticklingarna? Eller är det förra årets som är nedklippta?

Norrskenet
0

Dom är nog ett par år gamla, övervintrade i vinterträdgården och nerklippta i januari. Här är några som vi har i stora krukor. Den rosa klippte vi också ner, men den envisas med att skjuta långa stjälkar. Nu känns det tungt att klippa bort blomskotten.

Christina
0

Klippte ner mina kring jul, men de har blivit jättestora igen och fulla med blomknoppar.

Förra året satte jag ut några riktigt stora som de var i trädgården direkt från vinterförvaringen på fönsterbrädan - långt från huset så jag slapp se hur skräpiga de såg ut när bladen började vitna och vissna i solskenet. Men blommorna blev fantastiska. Och rätt snart var bladen fräscha igen.

Hängpelargonerna på bilden från förra sommaren såg också väldigt trista ut och jag trodde knappt de skulle överleva.

Nu hoppas jag att mina blir lika fräscha som dina från början genom att de fått stå i växthuset från 22 april och får en bättre start på säsongen.

Norrskenet
0

Den var häftig. Hur gör du när du skall grillaSkrattande?