Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 14407 ggr
Sol-
3

Från kärna och frö till krukväxt!

I lördags var jag på min mosters 50-års fest och då bjöds det på exotisk bricka. Där fanns alla sorters olika spännande frukter, och då var man ju tvungen att prova alla, inte bara för att smaka utan oxå för att samla på sig kärnor och frön. Dessa myllas ner i en kruka och vårdas ömt tills man har en ny rolig krukväxt.

Detta är en av mina passioner och jag kan sällan slänga bort kärnor och frön, iallafall inte från lite exotiskare frukter. Det är ju så spännande att följa den lilla plantans uppväxt och sen har man ju perfekta gå-bort-presenter.

Någon mer som har dragit upp vackra växter från "Icahandlad frukt"?

Lägg gärna ut bilder och namn på växterna här. Vi har ju redan sett ikna´s imponerande passionsfruktsträd, som t.o.m bär frukt. Fram för fler sådana bilder. Så fort jag fått tillbaka min kamera ska jag fotografera mina citrusplantor och mina avokados.

ikna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min citrus. Våren 2005 satte jag en kärna från, ja vad var det nu….citron eller apelsin eller klementin? Typiskt mig…att inte märka vad jag sått!Generad

Diana61
0

Detta låter ju himla trevligt. Att man kan sätta dessa kärnor från sitrusfrukterna och få det att växa. Måste prova. Tror ni att det blir frukter man kan äta sedan?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ikna
2

Visst kan det bli frukter! Kolla min passionsfrukt! Cool

kickboard
0

Den ser så frodig ut din planta. Köpte en passionsblomma här på sommaren som har skjutit i höjden bra och utvecklat både blommor och en frukt liknande din. Men min planta är inte lika frodig. Har du en stor kruka med gödslad jord eller hur har du gått tillväga?

Sol-
0

#2 Det kan säkert bli frukter även på citrusar, men jag har läst att de blir väldigt sura Skrikandes

Åsa S
1

Angående citruskärnorna där kan man behöva tålamod 20-25 år från frösådd till första blomning är inte ovanligt + citrus vill ha sval och ljus vintervila ex. på inglasad balkong som hålls runt +10C för att blomknoppar ska bildas.

+Citrusväxterna är precis som våra fruktträd inte fröäkta utan de ädla delarna ympas på grundstammar. Frösår man återgår oftas växten till någon vildare form så frukten kanske inte smakar speciellt gott utan det kan vara en liten hård, besk och sur sak istället.

Diana61
0

ikna:

WOW!

Sol:

Jag älskar surt och käkar citroner som apelsiner MUMS

Åsa S: 20-25 år! så länge orkar man ju ej vänta på frukt. Inte jag i alla fall.Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ikna
1

kickboard: Min passion står i en ca 5 liters-kruka och i den har den stått sedan jag omskolade den förra våren. Då satte jag den i plantjord blandat med kogödsel på påse och i år fyllde jag på så mycket det fick plats med plantjord. Sedan har den fått gräsklipp 2 ggr och guldvatten 1 - 2 ggr/vecka. Den får vatten 2 ggr/dag. Jag måste plantera om den till nästa vår, eller i höst om det inte går att vänta, den är verkligen i behov av 20 liters hink!Glad Men jag vågar inte plantera om när den bär frukt.

Den står i ett hörn intill huset i sydostligt läge och den har sol ca 5 timmar/dag. Jag var orolig att det skulle vara för lite soltimmar, men det verkar räcka! Cool

Har du nån bild på din, så snälla, lägg in den så vi får se!

kickboard
0

Har ingen ny bild nu just men ska ta en så snart jag får tillgång till kameran, men min är nog ynklig i jämförelse :) Din verkar vara ett praktexemplar.

kickboard
0

Här kommer en bild på min passiflora. Tror det har varit lite väl varmt i glasrummet nu i denna hetta vi haft då en del blad har gulnat lite.

ikna
0

Den var ju finGlad, men det syns inga blommor eller frukt på bilden!

kickboard
0

Nej det blev lite för långt ifrån, men frukten finns högst upp i rundningen, en ljusgrön liten klump. Blommorna slår ut och vissnar mycket fort i glasrummet. Nu just blommar en nertill, men på eftermiddagen är den säkert vissnad.

kickboard
1

Frukten i närbild

ikna
0

Så fantastisk frukt! Och blommorna är så vackra, även om de bara visar sig en dag!

cajo-72
0

Vad för slags frukter tar du från?Glad

Sol-
1

Här kommer min citrus, den har grenat sig fint fast att jag inte klippt ner den.

strange_veggie
0

Ikna; jag känner igen det där med att sätta citruskärnor och glömma märka - har gjort exakt samma sak. Men om du gnuggar bladen riktigt hårt mellan fingrarna så kan du få dig en liten hint om vad det kan vara. Mina blad doftar till exempel mer mandarin än citron eller apelsin. Men vi får väl se om 20 år!

vojsan
0

ikna: Din planta ser ut att vara en citron, har den taggar oxå så är det garanterat citron :)

ikna
0

#18 Den har taggar, så då är det väl en citron! Tack Glad

vojsan
0

ikna: Din passion ser helt fantastisk ut… vad är det för sort? själv har jag presis plantera några kärnor från en frukt jag ätit och det har kommit upp några plantor….hoppas verkligen de kommer bli så där fina som din……

Gerbilflicka
0

Jag satte ner en jordnot ur mina gerbilers mat och det blev en jattefin planta av det! :)

ikna
0

#20 Jag satte en kärna från en passionsfrukt från ICA. Lycka till med dina plantor!

flaxss
0

Citrus - många av citrusarna är hybrider, citron och apelsin är alltså hybrider så sår man en citronkärna så kan man få både citron (samma som moderplantan) eller en ny ''sort'' eller att den går tillbaka till någon av föräldrarna. vilket i sin tur gör det väldigt svårt att säga vilken art man ev har frösått. bladform och tornar och lukt ger inte helt säkra riktlinjer på va det kan vara även om bladform kan funka i vissa fall när dom är äldre, som juvenila plantor är både citron och apelsin lika i bladen. enklast är att se när frukten dycker upp dock en del har väldigt specilla blad som vuxna och då kan man lista ut det den vägen men kan vara knepigt.

sår man kärnor från citrus arter som inte är hyrbider, så får man det man sått.

när en frösådd citrus blommar beror på sort och klimat, lime exempel kan börja blomma efter andra-femte året. medan citron kan ta längre tid än 25år. en del ''test'' blommar också de första levandsåren med ett få blommor, men dessa saknar oftast vitala delar för att få frukt. lime och grapefrukt test blommar gärna.

vill man istället ha namnsorter som ger frukt så får man köpa plantor eller ta sticklingar.