Vilka tomatsorter odlar du i år?
Första året som tomat-frälst här och gick loss ordentligt när jag köpte plantor så i år blev det en av varje:
Sungold
Favorita
Harmony
Sweet Olive
Röd busktomat (?)
Alla har fått blommor och verkar trivas på balkongen än så länge. Den röda busktomaten hade dessutom frukt när vi köpte den så går bara och väntar på att det ska mogna.
Vilka sorter odlar ni andra i år?
Med vänliga hälsningar
Chess

Det är så tråkigt, jag vet inte..! Det stod bara busktomat på påsen. Jag har fått tomater på tre av plantorna men de är inte mogna än. Alla frön tog sig så jag fick åtta stycken, men några gav jag bort.
Envishet och drömmar
Jag sådde mina plantor i mars och mina är ungefär 20 cm långa. Inga blommor och ingenting. De växer jätte sakta vet inte vad som är fel. De får gödsel sol och vatten. Vad det är för något vet jag inte.
Givetvis Sungold…världens godaste tomat.
Dansk export
Och så körsbärstomat som jag glömt namnet på.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag satte två busktomater, totem och minibell den 1/3. De har stått ute på balkongen sedan början av maj, med undantag för några kalla nätter. Totem-plantorna är ca 50 cm höga och har tomater som svagt svagt börjar skifta färg. Minibell-plantorna är kanske 30 cm höga och har också mängder av fin kart på väg.
Det är mitt första år som tomatodlare så det är roligt att läsa vad andra odlar och hur det går. Nästa år tänkte jag ta favoriterna från i år och lägga till lite nytt, så det är bra med tips på andra sorter.
I växthuset odlar vi Dansk Export, Gardeners Delight och Thumbling Tom. Våra plantor är 150-170 cm höga och tomaterna håller på att mogna, vi har skördat 6 tomater och fler på väg. Ampeltomaterna har vi också smakat en av.
På friland odlar vi Oregon Spring, men alla är gröna än så länge. Dessa tomater använder vi mest i maten, fryser in dem direkt efter skörd, de är lätta att skala utan skållning.