Ny rabatt
Jag ska göra två rabatter på framsidan av huset. Det är morgonsol och ganska torrt. Och jag har kommit på att jag vill ha vita löjtnatshjärtan. Men sen kommer jag inte på nått mer…Jag skulle gärna vilja ha vita blommor eftersom det är en gammal fin stenfot på vårt hus som jag tror kan bli en fin bakgrund till just vita blommor. Och olika gröna blad, både färgmässigt och strukturellt. Är det någon som har nått tips? Får gärna vara lite "äldre" stuk på blommorna då vi bor i ett gammalt hus :) Rabatterna blir ca 2,5-3 meter och ca 1 m bred vardera. Tips tas tacksamt emot! :)

Funkia (1920-tal), vita rosenplister, jätterams (1700-tal), vipprams, alpslide (1800-tal), vippslide (slutet av 1800-talet) gulplister (gula blommor och vitbrokiga blad). Slidearter knappeligen i handeln numera.

Frågan är ju då vart jag skulle få tag på de sorterna…Men tack för tipsen. Hosta har jag funderat på med och ska nog ha i framkant, men jag vill ha nått mer blommande och lite högre så det blir lite nivåskillnad på växterna.
Vit akleja, en vit klematis på en fin ställning för höjd, iris finns ju också i olika höjder. För att få fint tidigt hade jag satt lite vita lökväxter också t ex krokus, snödroppar, tulpaner och pingstliljor.

Storblommig klematis och iris vill ha relativt mycket sol om det ska bli någon vidare blomning.