Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: köksväxterkryddorläkeörter
Läst 9537 ggr
balkongodlare
0

Paprika/chili med gula blad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett antal paprika- och chiliplantor som står i krukor på balkongen. De är alla olika varianter av Capsiscum annuum. Några av dem är mörkgröna och fina, blommar för fullt och har massor av frukter på gång, medan några ser ganska ledsna ut. Bifogar en bild på den som ser ut att vara i sämst skick. Den plantan är en Purple Beauty och även en av jalapeno-plantorna har liknande problem.

Bladen är gulaktiga och ett blad lossnade idag. Några av bladen har fått hål och några torkade kanter. Jag har tittat noga och ser inga tecken på ohyra. Kan den ha stått för soligt? Eller blivit för kall? Som kallast har det gått ner till 11 grader på balkongen, annars brukar jag ta in plantorna om det ska bli kyligt på natten men den gången missade jag det. Näringsbrist?

balkongodlare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på ett av bladen med hål i:

Åsa S
0

Jo ser ju ut som näringsbrist och det ser ju ut att vara dags flytta över plantorna i större kruka och ny jord = mer näring + plats för rötterna.

Hålet är inget du behöver bry dig om chili och paprika får lätt födsloskador = något i klimatet har inte varit helt perfekt då bladet bildades och sedan då det vecklas ut så brukar det finnas nån deformitet det är inget som påverkar plantan alls.

balkongodlare
7

#2: Tack. Det konstiga är att de av samma sort som står i ännu mindre krukor ser betydligt friskare ut.