Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4610 ggr
Tant Grön
7

Sterila jordgubbar?

Har ibland sett jordgubbar som växer som ogräs och blommar rikligt. Dom breder ut sej som det värsta ogräs men ger inga bär. Är det en särskild sort, eller kan vanliga jordgubbar bli sterila?

Bjornen
3

Det är parksmultron. Det är medeltidens jordgubbar som är skildkönade och kommer från Kaukasusområdet till Sverige åtminstone på 1400-talet men kanske ännu tidigare. Jag har sett dem vildväxande på Krim. De odlades på slott och herrgårdar allmänt. Man måste alltså ha både hon- och hanplantor och numera är det ovanligt att någon får bär. Jag har inte sett bär någon annan stans än hos mig eller hos de som fått plantor av mig. Det tog många år innan jag lyckades få tag i en partner åt mina. Genom den starka vegetativa tillväxten är det lätt att något kön konkurrerar det andra. 

Våra vanliga jordgubbar uppstår ju först i Frankrike när två smultronarter (från Chile och USA) får tillfälle att korsa sig och bli tvåkönade under 1700-talet. Båda arterna var också skildkönade. 

Även vår vilda arter backsmultronet är normalt skildkönade, men kan också vara tvåkönade.

Tant Grön
0

Tack för bra svar! Du är verkligen otroligt kunnig.

Kan man få köpa några plantor av dej? Är bären goda? Hur kan man veta om det är hon eller hanplantor man har?

Bjornen
0

Det syns bra skillnad på plantorna när de blommar, annars kan jag inte se någon skillnad. Visst kan jag sälja av dem.

Tant Grön
0

Bjornen, vet du hur det är med ananasjordgubbe, den vita. Har den också han och honplantor? Köpte förra året men det blev inga bär.

Bjornen
0

Vanlig jordgubbe heter Fragaria ananassa (tvåkönad) och är från början korsning av jättesmultron (enkönad) och scharlakanssmultron (enkönad). Jordgubben hette från början ananassmultron och de borde vara tvåkönade och självfertila.

jmcotea
0

Gammalt inlägg, men jag försöker ändå; har du händelsevis mer plantor du kan tänka dig att sälja?

Pyttelite
0

#6: Tyvärr tror jag inte att Björnen är så aktiv nu för tiden.

Kanske någon annan kan sälja?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-06-01 17:06 av Pyttelite