Hur gör jag med min blomlökar?
Jag behöver lite hjälp ang. mina blomlökar.. Tulplaner, Pärlhyacint, Snödroppar, Pingstliljor.. Alla är ju utblommade nu.. Alla lökar finns kvar i marken (i krukor med hål i botten).. Då vi kanske flyttar till annan lägenhet med trädgård.. Det jag nu undrar är hur gör jag?? Vill ha med mina lökar ju.. Mn om vi flyttar mitt i vintern blir det ju svårt.. Några tips om hur jag ska förvara dom eller så??

Höstlökar kan i värsta fall även planteras på våren, men det förutsätter lämplig förvaring och ger fel blomningsförhållanden. Kan också planteras i balkonglådor eller krukor som förvaras i sval källare för att tas fram på våren med blomning i lådorna. På samma sätt som alla köpta snittblommor av tulpaner och påskliljor odlas.
Är alla dessa lökar höstarlökar då?.. Snödroppar kan jag förstå, dom blommade först av alla.. Men tulpaner och pingtliljor är väl inte det.. Dom blommande ju nu i april/maj..
Kan man förvara lökarna i papperspåsar (såna man har till matavfall)??

Höstlökar benämner man alla lökar som man normalt planterar på hösten som tulpaner, krokus, påskliljor, hyacinter med flera. Vårlökar är lökar som inte övervintrar i vårt klimat som dahlior, gladiolus m.fl.