Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 4252 ggr
Ingela.N.
0

Hur gör jag med min blomlökar?

Jag behöver lite hjälp ang. mina blomlökar.. Tulplaner, Pärlhyacint, Snödroppar, Pingstliljor.. Alla är ju utblommade nu.. Alla lökar finns kvar i marken (i krukor med hål i botten).. Då vi kanske flyttar till annan lägenhet med trädgård.. Det jag nu undrar är hur gör jag?? Vill ha med mina lökar ju.. Mn om vi flyttar mitt i vintern blir det ju svårt.. Några tips om hur jag ska förvara dom eller så??

Bjornen
0

Höstlökar kan i värsta fall även planteras på våren, men det förutsätter lämplig förvaring och ger fel blomningsförhållanden. Kan också planteras i balkonglådor eller krukor som förvaras i sval källare för att tas fram på våren med blomning i lådorna. På samma sätt som alla köpta snittblommor av tulpaner och påskliljor odlas.

Ingela.N.
0

Är alla dessa lökar höstarlökar då?.. Snödroppar kan jag förstå, dom blommade först av alla.. Men tulpaner och pingtliljor är väl inte det.. Dom blommande ju nu i april/maj..

Kan man förvara lökarna i papperspåsar (såna man har till matavfall)??

Bjornen
2

Höstlökar benämner man alla lökar som man normalt planterar på hösten som tulpaner, krokus, påskliljor, hyacinter med flera. Vårlökar är lökar som inte övervintrar i vårt klimat som dahlior, gladiolus m.fl.