Vinbärsgallkvalster
På min nya kolonilott finns vinbärsgallkvalster och jag undrar om någon har tips på vad man kan göra åt det. Det är ett stort koloniområde och samtliga buskar jag kollat var angripna.
Hade tänkt flytta dit några buskar från min andra kolonilott på ett annat område som jag inte vill ha kvar, men det går ju inte nu.

Alla angripna knoppar ska tas bort och brännas. Total nedskärning av alla buskar rekommenderas och det gäller även eventuellt vildväxande buskar.
Det bästa är ju att ta bort alla vinbärsbuskar på området för finns det inga buskar att övervintra på så brukar man kunna bekämpa dem. Skära ner funkar dåligt enligt min erfarenhet ifall det inte bara är små angrepp det handlar om, är det mycket så funkar det mindre bra. När jag tog över mina lotter hade föreningen gått runt och satt rosa band på alla buskar som de såg var sjuka och de skulle tas bort innan hösten på hela området och det har bromsat det något hos oss.
På vårat område hade även röda och vita vinbär blivit angripna det var något jag bara läst om tidigare att man hittat individer av vinbärsgallkvalster som även gick på vita och röda vinbär. En av mina lotter hade väldigt många buskar vinbär både vita, röda och svarta alla var rejält sjuka så det var bara att börja gräva.
Problemet är att det är gamla tanter som har en del, och inte vill dom höra talas om att ta bort sina buskar. Dom ger ju i alla fall en del bär.
Det finns otroligt många buskar på området och även vildväxande, så det känns helt ogörligt. Vi har ingen förening och ingen annan än jag verkar intresserad av att göra något.
Finns det ingen "huskur"? Har hört att dom övervintrar inne i knopparna, men hur är det på sommaren? Lever dom utvändigt eller inne i bladen?
Skulle provat att spruta med 40 gradigt vatten, men det har vi inte där.
Att duscha med hett vatten är otroligt effektivt mot spinnkvalster inne, enligt min erfarenhet.
De är frilevande på hela busken de är enormt små och nej det finns ingen kur att bota med och buskarna brukar bli sterila efter ett tag.
Har ni ingen styrelse som betalar vattenräkningar, samlar in arrenden, stiftar ordningsregler mm.?? Låter lite märkligt det inte finns nån styrning över området då kan man ju missköta sin lott hur mycket somhelst, bete sig som ett svin mm och ändå inte bi av med sin lott. Det normala är ju att det finns ordningsregler och en styrelse som kan stifta beslut som ex. att ta bort buskar och den som inte gillar det beslutet får leta efter en lott i en annan förening.
Då får jag försöka hitta på någon huskur själv. Kommer att exprimentera med vad jag kan komma på. Inget giftigt.
Nej vi har ingen styrelse men det funkar bra förutom just med vinbären. Är mest äldre här. Vi har inga vattenräkningar, får handpumpa från en sjö i närheten.
Och, inte beter sej väl odlare som svin? 😃

Enda medlet som har någon effekt är svavelkalkvätska som enligt försök minskar angreppen till hälften. Nedskärning under tidig sommar ger också lite effekt men bara minskar angreppen. I starkt smittade områden borde nedskärning av buskarna när angreppen blivit påtagliga hålla angreppen på en låg nivå som man kan acceptera.
Uppgrävning av buskar och plantering av nya skadefria buskar efter 2-3 år tar bort djuren. Men finns de i närheten sprider de sig tillbaka och kanske fåglar är största smittokällan. Kanske det är domherrar som är den största smittospridaren, då de gärna äter olika knoppar tidigt på våren och då följer de väldigt små djuren med till nästa buskar.