Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 10692 ggr
annslycka
0

Ohyra i växthuset-tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra året fick jag spinn på min vinranka och den dog. Sen fick gurkan löss för jag råkade ställa den kallt tillsammans med mina tomater. Sen höll jag dörren öppen på växthuset och fick fint besök av vita små fina fjärilar. Odlar alltid i plastspannar 10-15 liter. På så sätt skulle jag kunna ta ut plantan om den blev sjuk eller angripen.

I augusti var jag helt slut efter att ha jagat löss och små gröna larver ( som den fina fjärilen lämnade efter sig). Jag tror på mekanisk bekämpning och såpablandning. Men lössen tog över stället och trotts att jag jagade larver varje kväll så åt dom paprikaplantor i rekord fart. Fick trotts allt detta massor med frukter innan frostnatten kom i oktober 2012. Då dog allt och frukterna fick bärgars röda som gröna.

I år har jag än så länge inga angrepp. Gurkan har fått sin värme och ljus. Tomaterna fick någon vecka stå lite kallare, så de inte skulle bli så rangliga. Den nya vinrankan från Plantagen fick löss och är nu planerad på ett varmt lugnt ställe ute i trädgården istället och lössen försvann av sig själv.

Håller dörren stängd och låter spindlarna spinna sina nät. Hängt upp tyllgardiner som fångar upp skräp och annat som råkar komma in genom fönstren.

Jag odlar sweet paprika i första hand men har även tomat ,gurkor, vattenmelon och Physalis( tror jag den heter, små orange runda frukter).

Tar tacksamt emot roliga tips på andra växter. Jag vill dock inte ha några övervintrare. Jag stänger ner växthuset i november så att säga.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[Yllhilda]
0

Som jag fattat det är spinn inte gjort på spindelnät, men i vart fall är det lätt fixat med såpavatten. Fast då har jag ju iofs inte odlat grönsaker, så kanske att skörden blir förstör inuti, vad vet jag. Men jag hoppas det löser sig iaf.

Bjornen
3

Alla växter som får rätt odlingsförhållanden som gör att de trivs har en stark motståndskraft mot olika skadedjur och sjukdomar. Normalt är en svag växt också godare för skadedjur , då växten har en högre sockerhalt i bladen. Försök att efterlikna växtens naturliga växtplats och ordna liknade förhållanden i odlingen brukar skadliga angrepp av skadedjur bli små och oftast betydelselösa. Eventuellt användning av kemiska medel rubbar oftast balansen och risken för angrepp ökar och man "botar" bara symtomen men inte orsakerna.

Åsa S
4

Spinn och löss är ju ofta ett tecken på att växten lidit av torka, höga temperaturer etc.. Är det inte svårt se till så de har jämn tillförsel av vatten när du använder så små spannar i växthus? Man brukar säga minst 20 liter till gurka och tomat men när jag testade tyckte jag det var svårt ändå hinna se till så vattnet räckte det blir ju rätt varmt i växthuset, blev något bättre när jag hade hinkar med vattenreservoar men det var ändå lite känsligt system. Växthus är svårt att odla i det blir ofta för varmt för växterna under sommaren även om man har dörr och fönster öppna och höga temperaturer lider ju växterna lika mycket av som låga.

+sanering av växthuset brukar behövas ifall man haft spinn de dör ju inte av en vinter

Bjornen
1

Plasthinkar och krukor kan bli mycket varma och särskilt om de är mörka i färgen. Sugrötterna kan brännas sonder om temperaturen stiger över cirka 40 grader.

annslycka
0

Oj då det var inte många rätt man hade där och Yllhilda. även jag kan se skillnad på spinn och spindelnät.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.