Sätta om tomatplantor?
Hur stora ska tomatplantorna vara när man sätter om dem i större kruka?
Gurkplantor som tydligen är lite för tidigt sådda, kan man sätta ner dem i kruka sen och göra ett miniväxthus av plastpåse och ha inomhus tills frosten gett med sig. Kan det bli gurkor av det om jag sedan planterar ut dem på friland? Eller ska jag bara behålla dem i krukorna hela sommaren kanske…? 😮

Inga plantor ska omplanteras förrän minst 2 riktiga blad (förutom hjärtbladen) har utvecklats helt och hållet. Tomater håller sig låga och kompakta om de hålls trångt och snålhet med vatten..

Gurkor sås lämpligen omkring 1 månad före utplantering och bör omplanteras med mycket stor försiktighet. Sås lämpligen i gurkkrukor som de alltid får stå i och omplanteras utan att ta bort krukan.
Oj, nu får jag lära mig massor! Tack!
Tomaterna har ju liksom fått en "krona" nu och är väl sisådär 1 dm höga skulle jag tro.
Gurkorna har kommit upp några cm och såddes för några veckor sen har jag för mig. De tar fart ordentligt nu så jag har ställt undan dem från ljuset lite. De är ju sådda i mjölkförpackningar tillsammans så jag måste ju dela på dem på något sätt. Funderade på om jag kunde sätta dem var för sig i mjölkpaket och sedan plantera ut dem i krukor eller på friland…
Tror ni det skulle funka?
Med just tomaterna så kan du plantera om dem och då också sätta dem djupare (du kan knipsa av de nedre blad om de riktigt rangliga) än de var i såkrukan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ta för all del inte gurkorna ifrån ljuset, de behöver vad ljus de kan få.
Att dela på gurkor kan vara vanskligt, de mår bäst av att man inte stör deras rötter alls. Precis som Bjornen säger, så är det bäst att så dem i gurkkrukor (krukor utan eller bara ett kryss i botten) och sedan ställa den krukan bara till 3/4 ner i jorden där de ska stå för gott.
Du ska absolut inte plantera en gurkplanta djupare än den stått tidigare, då ökar risken att få rothalsröta.
Tomatplantor som ska tjuvas, när ska man börja med det och ska dessa även toppas?
Tjuvarna tas bort på en gång när man märker dem. Det är lätt hänt att de hinner växa sig ganska långa innan man upptäcker dem, men det är ingen katastrof.
Vet inte riktigt vad du menar med om de ska toppas, men tjuvarna tar man ju bort helt så de toppas inte.
Jag menar att om man ska ta bort toppen på plantan för att den ska förgrena sig….men man kan inte alls gör så på tomater???
Nej, man toppar inte plantan för man vill inte den ska förgrena sig. Det gör den ju via tjuvarna, som ju ska tas bort.
Toppning av plantan kan ske mot hösten för att tillväxten ska stanna och så får tomaterna mogna.

Tjuvarna kan mycket väl användas som sticklingar. Man bör spara en stubbe på tjuvarna, men inga blad skall vara kvar på tjuven. En stubbe innebär oftast att inga nya tjuvar uppkommer i detta bladveck.
Tomatplantan toppas på sensommar-höst på plantor som inte ska övervintras, för det är olämpligt att energi används för att bilda blommor som inte hinner utvecklas till frukt.

Hur identifierar man en tomat tjuv?
Hur tätt kan man plantera om busktomater?
"Din verklighet är inte Min verklighet"
#11: Tjuvarna kommer i bladvecken, mellan stammen och bladet. Det tar ett tag innan de dyker upp, de har precis börjat titta fram på mina plantor som såddes för 2 månader sedan.

ok. Mina är närmare 5 veckor gamla nu och har fått sina första riktiga blad. Tänkte planera om dem i helgen.
Men Hur tätt kan man sätta dem? Eller bör man sätta om dem igen sen en gång till?
Eller kan jag bara hiva ner dem i de krukor jag tänkte ha dem i hela sommaren?
Hur stora krukor står de i nu då?
Jag är inte någon expert, det är första året jag odlar tomater. Men mina plantor växer och är kraftiga och fina så helt fel kan jag inte ha gjort. De stod först i ett pluggbrätte. Efter ca 3 veckor när de fått sina första karaktärsblad planterade jag om dem i krukor som var 8x8 cm. Där stod de i ungefär en månad. Nu står de sen en vecka ungefär i krukor som är ca 15 cm i diameter. När det blir lite varmare tänker jag plantera dem i krukor som är ca 25 cm i diameter, och i de krukorna får de stå hela sommaren.

ah, de är planterade på rad i uppklippt mjölkkartong.
Första året för mig oxå =)
Men då planterar jag om de i en liten kruka nu och sen i den stora =)

Eller så provar jag med 50/50 ! har ju massor med plantor utav den ena sorten o kan prova lite =)
Om de sitter flera tillsammans ska du i alla fall se till att plantera om innan de blir större och trasslar ihop sig.
En anledning till att jag inte satt i stora krukor redan är att jag inte har plats inne. Tänkte dessutom hinna ge bort en del innan det är dags för nästa omskolning, för jag har inte plats för 15 tomatplantor på balkongen heller.
Ytterligare en fördel är att om plantorna ränner iväg på höjden kan man sätta dem djupt vid nästa omskolning, och då få en mer kompakt planta.
Jag ska också plantera om tomaterna, dags nu och spännande ska det bli att se om de tar sig och ger skörd! Ska testa några upp och ner också 🙂
Ska Busktomater tjuvas? Jag har både Gul och Italiensk Busktomat.
#19 busktomater ska inte tjyvas, de ska istället buska till sig 😉
Tack Ikna 🙂