Sticklingar av körsbär
Jag ska åka förbi en ödeträdgård imorgon där jag hört att det växer körsbär, förmodligen en riktigt gammal sort då tomten övergavs för si så där 60-70 år sedan.
Då jag hört att man kan då kvistar att rota sig så kommer nog några mysteriskt ramla ner i min påse och jag undrar, ska de vara vedartade eller inte? Någon som vet?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har aldrig hört att man kan rota körsbär och tvivlar på att det går, men du kan ju prova. Annars kanske du kan hitta någon liten planta som du diskret kan lirka upp med en lång kniv e.d.

Körsbär är mycket svårt (kanske omöjligt) att föröka med sticklingar. Möjligen skulle klacksticklingar i klimatkammare kunna fungera. Däremot kan man ta rotskott som har rötter och bästa tiden att ta rotskott är på senhösten och alltid under bladfria tider. Visst det kan fungera även med löv, men bör då stå 1-2 månader i ett inte allt för varmt växthus eller bänk inkrukade.
Om du planterar rotskottet i kruka, duschar bladen, sveper om plast ganska tätt och ställer skuggigt, så tar det sej nog, om du inte har växthus.
Hur gick det, fick du tag i någon planta eller skott?
#4 Hoppade över det just den dagen, då jag hade kycklingar i bilen och en väldigt hungrig varg (som var huuuuuur ledsen som helst att hon inte fick äta….jag menar pussa på pycklingarna). 😛
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åhh lyckliga dej som har kycklingar. Det är så kul med höns. Tyvärr bor jag i lägenhet nu, men hade höns förr, Holländsk vithätta.
Apropå körsbären så är det nog lika bra att vänta till hösten. Min metod är mest för nödfall, om man måste flytta en växt mitt i sommaren. Den överlever, men tillväxten stannar av något, så du tjänar inget på att hämta nu.