Hur ser man vilken typ av tomat?
Jag sådde för några veckor sedan tomatplantor från frön som jag tagit från en köpt tomat. Ingen aning om sort på tomaten. Nu läste jag på nätet om att man på vanliga tomatsorter ska ta bort tjuvarna medan man på busktomat ska låta dom vara. Hur ska jag göra i detta fall, hur ser man vilken typ det är?
Busktomater är ganska små och de växer mer på bredden än på längden.
https://www.google.se/search?q=busktomat&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JTOmUbGTKoai4gSB9IH4BQ&biw=1366&bih=707&sei=JzOmUZ2CNYyK4gTx9oH4Dw#um=1&hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=busktomat&oq=busktomat&gs_l=img.3..0l2j0i24l8.9967.9967.4.10265.1.1.0.0.0.0.32.32.1.1.0…0.0.0..1c.1.12.img.GJTpVHo5aDo&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47008514,d.bGE&fp=b84d1c665f63f2d9&biw=1366&bih=707
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Behandla hälften av plantorna som busktomater och hälften som att de inte är det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Man brukar inte använda busktomater inom yrkesodling utan de används främst hos hobbyodlare så jag säger att det med största sannolikhet är en högväxande sort som ska tjuvas.
Tjuva dom tycker jag då som #3 säger anväds inte busktomater innom yreksodling
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Lite olika förslag ser jag. Trodde det kanske gick att se. Jag har även odlat tomat från köpefrön av en busktomatsort. De ser helt annorlunda ut mot de jag satt från mina egna frön. Men det kanske inte har med huruvida de är busksort eller vanlig sort utan kanske kan skilja så ändå. 😮Jag lägger in en bild mellan mina olika sorter, för att se vad ni tror. Plantorna till höger är satta från de köpta busktomatfröna och plantorna till vänster är satta från egna okända frön.
Det går ju inte att se när dom är så små, busktomaterna till höger är ju en sort med lite annorlunda blad, kan det vara bloody butcher?? Men jag säger också att det troligtvis är högväxande sort som ska tjuvas.
Busktomaten är av sorten Outdoor girl.
Okey då kanske jag får tåla mig för att se vad det kan tänkas vara. Har däremot gissat redan från start att det säkerligen är en vanlig högväxande sort. För jag antar, precis som någon ovan sa, att det inte är så många tomater av busksort som säljs i affärer.
Tyckte det bara var lite intressant att de har så olika blad. Busksorten har runda blad och den okända tomatsorten flikiga blad. Men det kanske inte säger något ändå. Det är bara jag som är nyfiken nybörjare.

Det finns flera olika sorter av busktomater. Högväxta sorter ser vanligen ut som vanliga tomater. Lågväxta sorter t.ex. Totem har normalt lite annorlunda blad.
Finns ju potatoleaf tomato = tomater som har blad som mera liknar potatisblad (potatis och tomat är ju nära släkt) jag har odlat både busktomater och högväxande tomater med potatisblad så just potatisbladsformen visar inte på om det är en busktomat eller ej.

De vänstra är tomater och det högra är inte tomat utan troligen physalis.
Potatisbladstomater ser som unga ut väldigt lika physalisplantor men man känner skillnad på hur de luktar tomat luktar fortfarande tomat även om den har annan bladform. Luktar den inte tomat är det troligtvis inte tomat,
De högra är som jag skrev tomater av sorten Outdoor girl som är odlade från köpta frön. Så den sorten vet jag vad det är 🙂. Det är den vänstra tomatsorten som jag inte vet vad det är för sort.
Intressant att höra att de är lika Physalis. Har nämligen sådana planterade också, men de är inte alls lika stora. Men då vet jag ju hur de kommer se ut på ett ungefär.
Ja det där med bladformen var bara en tanke från mig, men då vet jag att det inte var så lätt att se. Man lär sig hela tiden 🙂.