Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 2852 ggr
Chinilla
0

Hur blir petunia grövre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har läst om att man ska toppa petunia för att de ska bli grövre, men blir de inte bara grövre ifrån där man toppar då? Mina är nämligen så smala vid roten, och blir därför så vingliga så de lägger sig ner ibland. Hur kan de bli grövre ända nerifrån roten är alltså min fråga.

Försöker visa med en bild nedan men vet inte om det syns så värst bra just där. Plantan till höger ligger tex ner. Ändå satte jag alla plantor så långt ner jag bara kunde vid omplanteringen så att hjärtbladen satt strax ovanför jordytan. De har inte hunnit börjat få näring ännu. Tänkte jag skulle börja med det i helgen. På söndag är det två veckor sedan de omplanterades.

Undrar också utifrån bilderna när ni tror det börjar bli dax för mig att toppa, och hur mycket jag ska ta? Hur många fler gånger toppar man, samt omplanterar man? Har ju inte så mycket tid på mig innan jag önskar att de vore färdiga för att planteras ut, så jag vill inte dra ner på tiden en massa.

Bjornen
0

Problemet är för hög temperatur efter ljuset. Nattetid gärna ett fåtal plusgrader.

Chinilla
0

Okey. Ja ännu så länge står de inne vid ett söderfönster och inne kan jag tyvärr inte göra något åt värmen. Hela huset blir väldigt varmt på soliga dagar. Håller på och testhärdar några av petuniorna i förhoppning att kunna ta ut dom snart, ut i plastväxthuset i första steget. Det kommer ju däremot inte bli något jättebra ställe det heller, det blir bara större växlingar, så istället för att vara mellan 20-30 hela tiden så kommer det bli långt kallare på nätterna och säkert en bra bit över 30 på soliga dagar. Blir det bättre tror du eller är det en dum tanke att ta dit dom.

ms-mee
0

När mina blev sådär långa och rangliga fyllde jag på med jord och toppade. Den blir grövre nertill allteftersom. Stötta upp dom med pinnar annars så de inte ramlar.
De bredda sig även fortare när de fick mer solljus under dagen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives