Petunia
Hejhej!
Jag har sått Petunia (och lite annat) för första gången nu i år.
De kom upp och växte och såg jätte bra ut, men nu ser dom inte ut att må så bra, de är hängiga och vissa har gått av. Vad gör jag för fel?
De står ljust och varmt och jag håller dom fuktiga. De är runt 1-2 cm höga.
Vad kan jag göra för att de ska må bra?
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

De kanske står för tätt. Inomhus är det normalt för varmt efter ljusförhållanden och petunia ger bättre plantor vid lite lägre temperatur och gärna varmt på dagen och lite svalare nattetid.
Oj, ja de står väldigt tätt just nu. Men fröna är så små så det gick inte att få dom bra :P
Men de ska få ett annat rum under nätterna.
När ska man omskola dom? Tänkte vänta tills de är ca 5 cm, blir det bra eller ska man ta det innan/efter?
//Helene

Omskolning kan ske när det fjärde bladet har utvecklats.
Ah okej :) Tack så jätte mycket för hjälpen!
Får hoppas de mår bättre snart :)
//Helene
Kanske de har fått för mycket vatten. Mina brukar stå så tätt innan omskolningen att det blir som en matta och inte har de mått illa av det.
#5 För mycket vatten har de inte fått. Jag har vattnat de på kvällarna och då har de blivit rätt torra innan.
//Helene

Man bör inte vattna på kvällarna, då blir fukten stående kvar i bladen, vilket är en bra grogrund för olikas mögelsvampar.
Vattninmgen ska alltid göras på morgonen, så bladen snabbt torkar i solen.
Jaha
Oj, hade jag inte en aning om. Ska sluta genast!
Det är tur vi har dig här Bjornen 
//Helene
Dom skrumpnar nertill, vid jorden. Därför dör dom. Men varför skrumpnar dom? Jorden är inte torr, är det för blött då?
//Helene
Tätt + blött kan ge röta och svampproblem och då är det ofta nere vid rothalsen som det börjar så ja det kan vara att du har hållit sådden för blöt
Alla ser jättebra ut nu, men jag tycker det går segt. Hur tusan ska dom där små bli fina till sommaren?
Ska man klippa dom? Isf när?
//Helene
Har skolat om mina idag och flyttat dem i glasverandan. Lite tveksam om det ska vara för kallt där, ca 10 grader nu i kväll, men det har gått tidigare år.
Har så otroligt mycket plantor så de måste ut nu i glasrummet om de inte ska växa oss över huvudet här inne. Klängväxterna har rakat i höjden och är redan i toppen av stödkäpparna.
Problemen med petuniorna håller i sig. Vissa har blivit stora, de är inte lika grova som de man köper, men höjden är det inget fel på. De är toppade.
MEN, mitt problem nu är att jag fortfarande inte kan ha dem ute. Har testat i alla olika väder nu men bladen skrumpnar ihop. Någon som har en aning om varför dom gör det?
Även dagar då det varit vindstilla och inte så varmt skrumpnar dom. Och det är alla plantor.
Jag som ville ha en riktig petunia POW här hemma :/
//Helene
När man sår blommor kan man inte ställa ut dem i solen direkt. De måste sakta vänjas vid solen tex genom att man lägger över fiberduk i lager och tar bort eftersom under en tid. Jag brukar räkna ca 2 veckor tills de klarar sig i sol utan täckning.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jo, att de inte ska utsättas för solen direkt det vet jag. Men även när de stått skyddade från vind och sol så skrumpnade dom. Sen när de kommer in återhämtar sig de flesta bladen.
2 petunior planterade jag ut i lådor utan mycket vänjning och de har klarat sig jätte bra. De har stått i fullsol sen de kom ut.
Tycker allt det här med att vänja dom är lite knepigt :P
//Helene

Avhärdning skall alltid göras av inomhus sådda växter och avhärdning behövs mot sol, vind och svala nätter.

Avhärdning skall alltid göras av inomhus sådda växter och avhärdning behövs mot sol, vind och svala nätter.
Behöver petunian pollineras för att det ska bli något av fröna?
Isf, hur kan man göra det själv? Det har varit så lite flygfän här i år :/
//Helene

Vanlig petunia behöver inte pollineras. Vanligaste pollinatörer i Sverige är ligustersvärmare som flyger på kvällar under högsommaren. Ligustersvärmare är mycket stora nattfjärilar och en av de största (störst ?) nattfjärilar i vårt land, dock inte så vanlig.
Nu kommer jag med ytterligare en fråga 
Men hur är det med frosten och fröna? Jag håller fortfarande på ta frön då jag började spara kapslar lite för sent. Men frosten har varit här.
Skadar kylan fröna? Eller kan jag plocka som vanligt och de kommer upp nästa år?
//Helene

Väl mogna frön behåller sin grobarhet längre om de får stå kallt eller mycket kallt. Ideal lagringstemperatur är normalt omkring 20 minusgrader.
Petunia är ofta F1- eller F2-hybrider som inte får samma utseende när man tar frön av dem.
Okej. Jo men jag har inte tagit fröna än för att de inte är klara.
Så skadar frosten fröna som sitter kvar på blomman?
Det vet jag. Men det är det som är kul 
Jag fick en riktigt häftig mix av olika färger nu i sommar. Det var från frön jag tog året innan.
//Helene

Om fröna är mogna skadas inte fröna av frost, snarare tvärtom. Däremot riskerar de att ramla ur. Omogna är känsligare för frost. Petunior klarar normalt ungefär 6-7 minusgrader och inte helt mogna frön borde kunna klara ytterligare någon grad då de skyddas av frökapseln.
Okej. Ja så kallt har det inte varit än. Då får de stå ute ett tag till.
Tack! :)
//Helene
Hur är det med petunia och sol? Jag vet att de vill ha sol men klarar de sig med bara lite lite morgonsol och sen skugga resten av dagen?
//Helene
När jag var ung jobbade jag på ett trädgårdsmästeri som bl.a. drev upp petunior till försäljning. Eftersom jag hade små fingrar blev det mitt jobb att skola om alla petuniorna. Minns att dom var jättesmå när jag skulle skola om första gången, kanske 1 cm höga eller mindre. Jag använde en liten spetsig pinne för att få upp dom ur jorden och sen göra ett hål att sätta ner dom i. En vässad tändsticka går bra.
Tror det var förökningssvamp du hade i dina petunior, dom kan snabbt förstöra en hel sådd om man har otur. Därför är det viktigt att skola om tidigt.
Spännande att du tar egna frön.
Vet inte om petunior klarar sej med så lite sol. Pröva.
Jo, det är lite pillrigt. Speciellt när man har stora händer :P I år har det gått bättre. Förberedde mig på det värsta men inget dog 😮 Så nu sitter jag här med säkert 150 plantor petunia :D Behöver jag alla? Nej, men det är bara att placera ut 😃
Jo, tänkte jag skulle testa, men vet inte om jag vågar :P Så trökigt då man vill ha lite fint vid ingången men det är bara tidig morgonsol där :/
//Helene
Hur är det med färgerna? Är det någon som är dominant eller sker det helt av slumpen av insekternas pollinering?
Jag hade kanske 5 lila plantor förra året och nu kommer det upp massor av lila. Överallt.
Det jag tycker är roligt att så frön är just att det kan bli vilka färger som helst, men är det någon färg som tar över lite mer?
//Helene

Petunias normala färg är lila och som vanligt är den naturliga färgen dominant. Under 1960-talet var lila den dominerande färgen på petunia.
Aah, okej. Ja men blir allt lila så blir det väl så :P
Vet du hur det är med sol? Om de klarar sig på enbart nån timmes morgonsol? Sen skugga resten av dagen.
//Helene

Petunia klarar skugga bra men blomningen blir lite svagare i alltför skuggiga lägen och de brukar bli högre.