Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 7138 ggr
ms-mee
0

Nattfrosten

När kan man vara säker på att nattfrosten är helt över? 
Jag vill så gärna börja plantera ut alla blommor men vågar inte riktigt än :P Allt står ute nu men vissa har fortfarande fiberduk under nätterna. 

Bor i zon 5, Dalarna. Inatt har det varit 8 grader och igår natt 6. Men det var inte länge sen den var nere på 5. 

Vågar jag börja plantera ut allt? Eller kan det komma en liten köldknäpp?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Åsa S
0

I dalarna hade inte jag vågat plantera ut allt än, här har jag inte vågat plantera ut squash, majs, tomat än och här är det zon 2

ms-mee
1

Okej. Ja jag har nästan bara blommor som ska ut. Tomaterna bär jag fram och tillbaka, det gör mig inget :) Kalebass, pumpa och djungelgurkan har däremot blivit utplanterade :) Inget har dött än :P

Men vet du hur man kan ta reda på när frosten kommit sista gången? Eller är det kanske bara att vänta och se?

//Helene

kickboard
1

Runt 10-11 juni brukar det komma ett par "järnnätter" med risk för nattfrost.  Efter det brukar det vara fritt fram.

Bjornen
0

Järnnätterna infaller 6-8 juni och skräckstjenätterna 25-26 juli. Risken för nattfrost finns egentligen alltid, men efter järnnätterna är risken liten. Jag själv har haft nattfroster under alla tider av sommaren (5-10/6, 20-25/6, 8-10/7, 24-27/7. 2-10/8, 15/8, 20/8 och framåt), men det är sällan det blivit frostskador.

kickboard
0

Bjornen

Det är nog olika var man bor med järnnätterna.  Här har vi alltid sedan jag minns pratat om järnnätter 10-11 juni.

ms-mee
1

Hmm, ja men då är det inte så långt kvar iaf. Jag väntar med att plantera ut allt :) Men klarar sig blommor, petunia för det mesta, under fiberduk om det skulle bli frost? De ligger under 4 lager på nätterna just nu

//Helene

kickboard
0

Med fyra lager klarar de nog sig., även om det skulle bli några minus.

balkongodlare
0

Jag skulle lita mer på SMHIs prognoser än gammalt skrock om järnnätter och liknande. Det finns inget som helst belägg för sådant. Gå in på www.smhi.se och välj din ort. Skaffa en termometer med minnesfunktion och ställ ut den där du ska ha plantorna. Jämför vad den visar med vad SMHI säger om lägsta temperatur, då lär du dig om det brukar vara varmare eller kallare hos dig. Om du bor på en kall plats kanske du måste täcka ibland även om det inte varnas för frost.

ms-mee
0

Jo, jag håller koll på natt temperaturerna och de håller sig mellan 5-10 grader, i helgen har det varit 8-10.

Ska hålla koll på Smhi också. Men det känns bra att ha ett par datum att gå efter då det kan falla snabbt i temperatur

//Helene

kickboard
0

Det är nog inte bara skrock med järnnätterna.  Då jag i år fyller 60 har jag varit med ett antal försomrar som odlare och vet att det är känsligt i början av juni. 

Här uppe har vi som tradition att vänta med sommarblommor ute till efter 11 juni och det brukar vara ett bra riktmärke.  Har man möjlighet att täcka dem kan man sätta ut dem tidigare.

Bjornen
0

Visst finns det sanning bakom både järnnätterna (6-7/6 och skräcknätterna (25-26/7). Dessutom midsommarnatten. Däremot är det inte så säkert att det är exakt de dagarna, men det är nätter som har större risk för nattfrost än andra nätter. Vid dessa tidpunkter är risken för kallfronter lite större. Beroende på i huvudsak hur stor nederbörd det har varit före, ökar eller minskar risken. Hög fuktighet och hög daggpunkt ger lätt upphov till dimma.

balkongodlare
0

Enligt meteorologer jag talat med finns det ingen sanning bakom vare sig järnnätter, skräcknätter eller Klara, Susanna och Brynolf i augusti. Det är helt enkelt så att vi kan ha kalla nätter ganska långt in på försommaren och tidigt på hösten, speciellt en bit upp i landet. De kalla nätterna kan utebli helt, och de kan komma både innan och efter de utsatta datumen. Därför är det bättre att gå efter den aktuella prognosen och inte efter ett traditionsenligt datum.

kickboard
0

Men det är  meteorologisk fakta att nattfrost är sällsynt efter mitten av juni.  Nån gång måste vi ju få sommar med fina blommor också:)

Bjornen
0

Vissa väderfenomen är vanligare än andra. På våren i närheten av järnnätterna brukar en kallperiod komma. Samma sak gäller i slutet av juli. Jag som bör på ett ställe med lite större risk för frost har under 50 år observerat förhållandena, liksom min far och även äldre förfäder har haft samma erfarenheter. Det kan dock aldrig gälla bestämda datum. Många märkesdagar har traditioner långt tillbaks till tiden före nya almanackan och därmed är de ca: 10 dagar fel.  

Slutet av jul har (kvinnfôlksvecko) normalt hög nederbörd när det blir konflikter mellan den östliga varmluften och det kallare Östersjön och nederbördsområden från Baltikum utvecklas och de ger normalt stora nederbördsmängder åtminstone hos mig nordöstra Svealand. Det är vanligt att det följs av en kallfront. Har då nederbörden uteblivit är risk för frost större. Vid rejäla regnväder uppstår dimma som hindrar avkylning. 

Gamla märkesdagar har inte någon säkerhet, men ursprunget till dem bygger på många hundra års erfarenheter. En del av dem har sitt ursprung i t.ex. Tyskland och kan inte alltid föras över till andra områden. Däremot har lokala märkesdagar viss sanningshalt. 

När det gäller risk för nattfrost är inte väderprognoserna heller så säkra. Man måste istället själv hitta ett mönster och väderprognoserna bör finnas med där, men deras prognoser är inte ovanligt att de slår fel på drygt 5 grader. Många gånger har man berättat att nattemperaturen ska bli 5-10 plusgrader och i verkligheten blir det nattfrost.

Jag själv har ett riktmärke att om temperaturen är högre än +10 grader kl. 8 och +8 grader kl. 10 är frostrisken liten.

Jag har också upplevt att det varit 10 grader på kvällen och 10 grader på morgonen, men ändå - 1 grad under natten. Dock gör sådan frost ingen skada. Även mycket friostkänsliga växter har överlevt -4 grader utan skador. I det fallet tog upptining mer än 1 dygn med extrem dimma.