Chili + rådjurpluttar=?
Jag har vågat mig på att stoppa ner några frön i jord i krukor hemma. Chilifrön från halvtorkad chilifrukt, både stora röda från mataffärn och små superheta från thaibutiken. Till min förvåning kom de upp, men nu verkar de ha stannat i växten. Är det gödning som behövs? Kan jag helt enkelt peta ner en rådjursplutt i varje kruka. (Det finns massor av rådjurspluttar i trädgården efter vintern.)
Mina trädgårdskunskaper ligger på nivån att växter dör när jag står för nära.
hej, jag tycker dom ser bra ut! du kanske ska plantera dom i varsin kruka snart, men var försiktig med rötterna. när dom växt på sig lite till sommaren kan du ev gödsla dom/ge näring. jag lägger lite gräsklipp runt stammen på mina.
lycka till!
Dom sätter säkert igång att växa om du planterar om. Tycker det växer snabbare om man planterar om ofta. Chili är lättodlad på så sätt att om man glömmer vattna, så repar dom sej även om bladen ser nästan vissna ut. Jag brukar odla mina chili inne som krukväxter. Om du tänker göra det, så måste du pollinera med en liten mjuk pensel, annars blir det ingen frukt.
Undrar om det inte luktar om du använder rådjurspluttar inomhus?
Chili brukar gå bra att övervintra om man odlar inne. Då får man tidig skörd.
Är det redan dags att plantera i större krukor? Oj, har de växt såå mycket. Tycker de ser ut som bebisar fortfarande.
Tanken är att ställa ut dem i stora krukor över sommaren. Om de överlever tar jag in dem i höst och ställer dem i något fönster.
Pollinera? Pensla blommorna om det blir några, eller?
I alla fall dom närmast i bild är dags att plantera om i var sin liten kruka tycker jag. Pollinera betyder att du tar frömjöl på en mjuk pensel och för över till pistillen. Du kan pilla lite försiktigt i varje blomma. Kanske 3-4 ggr i veckan.
Har odlat chili från frön jag tagit från frukter från mataffären, både förra året och i år, och det tar sig väldigt lätt och är enkla att få fina.
Grejen med Chili är att man gärna ska omplantera dom flera gånger, till gradvis större krukor. Jag har börjat sätta dom i minidrivhus, flyttar dom sedan till små plastkrukor när de kommit upp en bit, övergår till att plantera i kaffekoppar när de blir en decimeter ungefär och sedan i mer rejäla krukor när de börjar växa ur kopparna.
Dina ser ut att vara redo att omplanteras till något större, och de vill nog ha varsin kruka. Plantera dom djupt, så jorden når upp till hjärtbladen,(det är de spetsiga, släta bladen som kom allra först) annars är det lätt att de blir för rangliga. Du kan också toppa dom när de blivit lite större genom att nypa av de översta bladen, då grenar de sig och får busigare fina kronor, som små miniträd :)
Låt de stå i ett ljust fönster och vattna ofta, men som Tant Grön säger så ska man inte bli förskräckt om de ser riktigt hängiga ut när de är torra, för de repar sig på någon timme efter vattning. Det är dock viktigt att hålla jorden någorlunda fuktig, annars har jag hört att det är lätt att de får bladlöss. ( Å andra sidan så trivs sorgemygg i fuktig jord, men de skadar ju inte plantan så de kan man stå ut med…)
Jag har gödslat mina chiliplantor med vanlig ekologisk blomnäring och/eller grönsaksnäring som jag tillsätter i vattnet. De ska dock inte ha gödsel i början när de är små har jag fått för mig, ej heller första tiden efter omplantering, så du kan vänta med det. Vet inte om rådjurspluttar är bra gödsel, men misstänker att om de får ligga i fuktig jord så luktar det nog, så jag skulle inte chansa utan satsa på köpt näring i flaska…
Pollineringen är lätt gjord, de får ganska mycket frömjöl och det är bara att pilla lite med en mjuk pensel i samband med vattningen eller några gånger i veckan. Jag fick jättemycket frukt från mina chilisar förra året, och det var väldigt fina som krukväxter, både med blommorna och frukterna! Dessvärre lyckades jag inte övervintra dom, misstänker att de fick för lite ljus…😮
Har aldrig haft bladlöss på mina fast jag glömmer att vattna ibland. Bladlöss och spinn har ändå ingen chans hemma hos mej. Om jag upptäcker ett angrepp Så Duschar jag hela växten med hett vatten. Det får inte vara varmare än 45 grader. Jag håller krukan i vänster hand och lutar den lite neråt och duschar snett underifrån. Supereffektivt bättre än gift. Jag har blivit av med spinn med den här metoden. Fungerar också mycket bra mot trips. Mot ullöss fungerar det inte så bra.
När dem är sådär små brukar jag inte behöva tänka på gödning :)
Att dem ibland pausar ett tag kan ha med olika saker att göra. Bevattning (kanske för mycket?) ljus för lite ljus av rätt sort eller temeperatur
Om man har bra jord, och så länge man planterar om dem, behöver de ingen extra gödning och sen när det blir dags så har jag hört att tomatgödsel ska var bra
Jag använder fishmix (http://odlingsbutiken.se/biobizz/556-fishmix-5liter.html) och Chilli Focus (http://www.hydrogarden.se/chilli-focus).
Använder bara dessa på äldre plantor som sugit ur jorden.
Fast ibland på sommaren så spär jag ut fishmix ordentligt och sprayar på alla plantor som står utomhus.
Men som sagt, när det är så små som dina brukar dem inte behöva extra näring. Även om det är dålig jord så bör dem klara sig till omplantering.
Är det lätt att få frukter på dem?
Mina brukar bli överfulla med frukter på sensommaren, eller när dom är tillräckligt stora.
Pensel för att pollinera? Här hemma fungerar det finfint att pilla lite i blomman när den är redo :)
#11 ja det tycker jag ^^
DaniPoo
Fishmix låter intressant, men vad innehåller det. Jag är vegetarian, det är väl inte delvis gjort på fisk? (En dum fråga kanske)?
Fishmix är gjort på fisk och luktar fiskräns :/ Därför rekomenderar jag det inte för inomhus bruk. Innehållsförteckning:
Nitrogen: 6.0%
- Ammonium nitrogen (NH4) 3.2%
- Nitrate (N03) 2.8%
Phosphorus (P205) 2.0%
Potassium (K20) 4.0%
Det är allt som står på flaskan.