Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1907 ggr
vita fingrar
0

Tips på perenn

Hejsan!

Vi är ett par som bor i hus och därmed har vi också en trädgård. Tyvärr är varken jag eller min sambo särskilt kunnig på växter så vi behöver lite råd.

Vi har en slänt där det var planterat några fula växter som kommer upp varje år som vi inte vet namnet på. De var långa med blå blommor överst och låg mest efter backen. Nu har vi grävt bort dessa och har bara jord där.

Vi tänkte plantera dit något annat men har ingen aning om vad. Men eftersom vi är nybörjare så måste det vara något enkelt. Vi vill att det ska vara något som växer upp varje år och som inte är en massa jobb med. Gärna något som brer ut sig en del. Men kanske inte en så hög växt. max 35 cm kanske kan vara lagomt i en slänt eller vad tror ni?

Det är en hel del sol där. Från ca 11 fram till 14-15 på eftermiddagen.

Färger och så är vi inte så noga med bara vi får dit något som ser lite fint ut och det är förstås en fördel om det är något som blommar under en längre tid så det inte blommat ut redan innan semestern :)

Vore tacksam om ni kan tipsa om någon lättsådd perenn som kan passa i en solig slänt

Hälsningar från ett par med inte så gröna fingrar men som ändå vill ha fint på tomten

Halvdansken
0

Nävor?

Men hittar du nåt enkelt, som blommar lång tid, som inte behöver passning, och som brer ut sig, så berätta gärna.

Om ni dessutom ska så den, så kan det vara problem med det där "inte så mycket jobb".

Var bor ni? Vad har ni för jord?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vita fingrar
0

#1 Vi bor i Västernorrland, Hmm vad vi har för jord vet jag inte alls. Har som sagt ingen erfarenhet av blommor utomhus.

mariatingsund
0

du kanske kan kolla in dina grannars trädgårdar och se vad de har lyckats med bäst som du också gillar. Det finns olika sorters gräs, som du kan varva med daggkåpa, näva, lungört som inte bara blommar utan har fina blad också, sockblomma, liljor, det finns massor, och har du en trädgårdsmästeri i trakten, gör en resa dit.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

vita fingrar
0

Okej tack för tips vi får kolla runt lite!