Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 12098 ggr
MarsvinsGrisarna
1

Kirskål?

Hej, är det här kirskål? Tänkte ge det till mina marsvin man vet inte om det är det, så vågar inte.

Med vänlig hälsning Mikaela

MarsvinsGrisarna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Bjornen
1

Om inte du vågar ge marsvinen det kan du ju äta av dem själv. Kirskål infördes till Sverige som grönsak och därför har den efterleden -kål, som är ett äldre ord för grönsaker.

Casiopeia
4

#2 tror hon menar att hon inte vågar ge det tillmarsvinen eftersom hon är osäker på om det är Kirskål och inte något giftigt, så i så fall vågar hon nog inte äta det själv heller ;)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Åsa S
2

Det på bilden ÄR kirskål jag har legat och plockat det på förmiddagen ska strax gå och laga till en kirskålslasagne till mig själv.

VildaVittra
0

#4 "Det på bilden ÄR kirskål jag har legat och plockat det på förmiddagen"= Jag känner min fiende väl? 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
0

Njae fiende och fiende jag har ingen kirskål på mina odlingslotter så jag plockar på allmänna platser och där får de gärna växa för mig är ju så härligt kunna gå och skörda nu på våren de är ju rätt goda.

MarsvinsGrisarna
0

#3 Precis, fast jag äter det heldre och blir sjuk själv än att riskera att mina marsvin blir det. Jag smaka förut, helt okej faktiskt. Lite besk smak nästan som morotsblast, kan de stämma. #4 om du är säker så stämmer det nog :D

krimskrams
0

Är det på bilden kirskål! Bra att veta, jag har länge funderat om det är det som finns i mina rabatter! Man får plocka då o ge åt marsvinet så blir han glad. Finns det någon annan giftig växt som liknar kirskål? 😃

anki1
0

Jag har gått om kirskål. vi har haft kaniner,men inte vågat ge till dom. Kirskål kan blandas i sallad, (har smakat själv). man kan steka opp dom i smör.  Kanske kan man göra kirskålssoppa (som nässelsoppa)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
1

Unga plantor av björnloka (kan ge fototoxisk reaktion på känsliga personer) kan likna kirskål men de sprider sig inte utan är bara enstaka plantor.

anki1
0

Kirskål ser jag skillnad på. Om inte annat så luktar den som kål. Den har en liten "knut" vid marknivå eller strax under, som är karaktäristisktkt för kål.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Pagan
0

Verkar inte vara någon fara att mata sina marsvin med kirskål, tvärtom, enligt denna artikel:

http://marsvinshjalpen.se/index.php/1381001

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

skrult
0

Både våra marsvin och kaniner får kirskål..ingen fara alls :)

Magi-cat
1

Kirskål är jättegott! Äter det varje dag nu på vår/försommar! Mycket godare än alla köpesallader, kryddig, gratis och i oändlig mängd….😃

Mina kaniner tyckte om späd kirskål.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
1

#9: Man kan absolut göra soppa på kirskål. Jag gör "ogrässoppa" på nässla, kirskål, svalört, syra, maskros, vallört, ormrot, kardborre, jordreva … Gör man soppa på det är det inte bara de späda bladen som duger, utan man kan plocka hela sommaren. Man kan också torka och ha till soppor och stuvningar över vintern.

#6: Välkommen hit att beta några kilogram!

MarsvinsGrisarna
0

Tack för alla bra svar, jag vet att marsvin kan äta det bara att jag vara oroligt att de inte var kirskål och jag skulle ge dem något giftig. Det är kirskål som får de vita blommorna senare va som ser ut som hundkex?

Jag tycket dem var goda så absolut att jag ska använda mig av dem. Marsvinen har dock inte fått smaka än, blir nog att gå ut och plocka lite sen till kvälls maten :D Dock ser jag inte den där lilla knölen på alla, men antar att det är kirskål, skulle ju inte kunna var så mycket annat. :D

Magi-cat
0

Ja den får vita blommor sedan, samtidigt med pionernas blomning och det brukar bli vackra buketter tillsammans!

Tant Grön
1

Hej Gronstedt!

Ser att du blandar giftiga växter i din soppa. Svalört kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär, enligt giftinformationscentralen. Vallört bör endast användas utvärtes. Den innehåller levertoxiska ämnen och kan ge tumörer. Googlade på skoj på jordreva och tydligen har hästar blivit sjuka och till och med dött av för mycket jordreva i fodret.

E-l-vira
1

Tycker inte riktigt det på TS bild liknar det jag har plockat i tron om att det är kirskål… kan någon avgöra åt mig så blir jag lugn😉

Medarbetare på klickerträning.ifokus

E-l-vira
0

Här är en till bild

VildaVittra
0

#19 När man ska artbestämma så är det bra om man tar bild på växtplatsen också, då växter beroende på art beter sig olika.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

E-l-vira
0

#21 Nu har jag ju tyvärr inte det. Men kan fixa. Bladen ligger ju ändå i frysen så de lär hålla. Jag var så säker på att det var kirskål men blev nojig när jag kom hem.🤪

Magi-cat
0

#22 ser inte ut som mina 🙂

Ove-D
0

Vad finns för växter som kan förväxlas med kirskål?

Bjornen
0

Tänkbara alternativ är trolldruva (giftig men blommar hos mig utan att bladen är färdigutvecklad och finns vildväxande i lundtrakter), fläder (större buske) och mästerrot (odlad veterinärmedicinsk växt och ätbar även för människor men smakar bittert).

Mycket lik kirskål är förstås även doftkörvel, men den är mycket ovanlig trädgårdsflykting. Jag har själv aldrig sett den i verkligheten. Strandväxten strandfloka kan också likna kirskål.

Nu finns det flera olika kloner av kirskål, som beror på varifrån de har införts. Sannolikt infördes de första plantor under folkvandringstiden eller rentutav ännu tidigare. Senare infördes de också under medeltiden.