'Vattenmelon Sugar baby'
Jag har en vattenmelon på väg för första gången…
Är det någon som odlat dessa och har erfarenheter att dela med sig av?

Har haft meloner i växthuset ibland,de doftar ljuvligt när de börjar mogna. När de börjar bli stora o. tunga kan man hänga upp dem i små nätkassar. Låt inte plantan få för många frukter att ta hand om,3-4 st brukar gå bra.
OK, tack för tips! 
Måste bara visa en nytagen bild på mina meloner!
Wow! Måste prova nästa år när vi flyttat växthuset o fräschat till. Har försökt några ggr förut men de har inte hunnit mogna fram innan frosten. Får börja tidigare nästa ggn.

Vilka fina!
Blir så avundsjuk för jag fick upp mitt växthus så sent i år och jag har precis bara fått blommor på mina tomater.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Imponerande. Hur stor brukar dina meloner kunna bli?
Det är första året jag odlar melon, så jag har ingen erfarenhet, men redan nu gissar jag att största melonen väger ca 1 kg! 

Får en enorm lust att testa själv. Lite sent i år, men nästa.

Imponerande…..vad har du för gödning?
Jag gödslar med guldvatten (1 del urin, 9 delar vatten).

Hur god var den då?????
Avundsjuk!!!
WOW, hur smakade den, jag bor också i skåne och har växthus och blir jättesugen på att testa…
Melonen var kanske väl mogen, men oj så god!
Jag gick där och väntade, hade ju hört att den luktar melon, när den är mogen…men tålamodet svek, så jag skördade utan att den doftade melon och den var MOGEN! 
#10 del=dl?:)
Urin och vatten?:) Vänta lite, är det "mänskligt urin"?
Förklara;) Jag är trög..:)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
#15 del kan vara dl eller l eller hur du nu mäter. Om du mäter i dl, så ska det vara 1 dl urin + 9 dl vatten. Och visst är det mänskligt urin. 
Om du kissar i en potta, ska du spä ut det med vatten (1-9) och sedan är det bara att vattna. 
*asg*
Okej, då ska jag tänka på de!;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

kan man odla meloner på friland? Har inget växthus men väl en gödselhög funkar det? Funkar med mina pumpor iaf.

Gödselhögar är utmärkta ställen att odla näringsälskande växter.
Kanske det skulle funka om man gör någon form av "tält" över plantan?

ok, man behöver inte binda upp dem som de har gjort på bilderna?

Har för mig att jag sett på bilder att man lagt en träplatta under själva melonen som stöd och för att den inte ska ruttna.

ok

Melon kan odlas i drivbänk. Frukten bör inte ha markkontakt och ev. kan några blad tas bort för att frukten ska få mera ljus och mindre fukt.

ok då är jag med.

En fråga bara kan man ta frön från meloner som man köper i affären eller är det sämre kvalitet på dem?
#25 Kvaliteten på fröna är nog inte sämre, men man vet ju aldrig om det blir samma som moderplantan.
Jag sådde frön från en köpechili (superstark!) en sommar och det blev massor med chili på den, men de smakade bara som paprika. 

ok då är jag med.

#3 var får man tag på sånna där nätkorgar att hänga upp melonen i? Ska prova det där i farmors växthus
#28 Jag gör dem och om du vill kan du beställa. De kostar 40:- + frakt (de väger inte mycket, jag skulle tippa att det går på 11:-)
Skicka PM om du är intresserad!

ok, ska jag göra än behöver jag ju inte dem. Hur lång tid tar det från det du gör dem tills jag har dem?
#30 2 - 7 dagar.

Ok, jag hör av mej när det börjar att bli aktuellt
Vore trevligt att prova odla melon. Kanske skall man prova i år 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Nu har har jag sått 4 frön av vattenmelon! 
Och så har jag skickat efter fröer till en gul melon från Odla.
Det är lite tidigt att så melon nu. Melon sås ca 4-5v innan utplantering, såhär tidigt sådd melon överlever inte alltid inomhusodlingen tills det är dags att plantera ut.
Förra året sådde jag vattenmelon 3:e veckan i januari och det gick mycket bra, skördade första melonen på 3,5 kg 10 juli + en på ett par kg 14 juli!
Jag sår inomhus, skolar om och sätter ut plantorna i mitt bubbeltält i växthuset när plantan ser ut att ränna iväg. I bubbeltältet håller jag minst 10 grader.

#15 och #10 Guldvatten var ett fint namn! Det ska jag använda!
Jag vattnar också med guldvatten; använder en pipinette, dampotta som jag tömmer i en hink sen öser jag i 9 lika mängd regnvatten ur tunnan med pipinetten och ner i hinken tills det blir detta värdefulla guldvatten!
#37 Pipinette har jag aldrig hört talas om, men blev nyfiken och googlade och såg att man kan köpa den på apoteket. Det ska jag snarast inhandla! Tack för tipset! 
Hur mycket dricker en vattenmelonplanta?

Mycket.