Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3308 ggr
krimskrams
0

Bärbuske/nyttoväxt i kruka

Har just köpt två 45-50 liters krukor, nu undrar jag vad man kunde plantera i dessa?

Skulle vilja ha någon bärbuske/ annan nyttoväxt i dem!

Ameriskansk blåbärs-buske passar tydligen inte i kruka, på gården har jag från förr olika vinbär, krusbär och hallon samt äppel, päron och körsbär…mynta och andra örter finns också!

Vad skulle man kunna odla i kruka, som också kan övervintra ute i krukan som inte bara är vackert utan också nyttigt och gott?

krimskrams
0

Skulle det månne passa att odla blåtry i krukorna?

krimskrams
0

Står på internet på vissa ställen att blåtry skulle vara giftig…??!!

Ove-D
0

Jag har haft vinbärsbuske i kruka på balkongen. Den klarade förra vintern men denna vintern vet jag inte än. Jag väntar på att den ska börja skjuta skott och få gröna blad men det går trögt… Men varje vår får den ny jord som som jag tror heter yrkesodlarjord eller nåt liknade…

Bjornen
0

I Sverige anses blåtry vara giftigt, men inte i Ryssland. Blåtryet är dessutom god och godare än blåbärstry (som är en variant av blåstry och säljs som ätbart bär). Blåtry planterades här någon gång mellan 1849-1863 vid prästgården och har nu spridit sig ganska bra i närheten. 

Odling av växter i kruka är svårt om de inte har markkontakt och gärna hål i botten så rötterna kan fästa sig i jorden. Problemet med krukodling är att det fryser underifrån och det mår ingen växt bra av.

krimskrams
0

Ok! Tack för tipsen 😃

Får väl nog plantera nån ört eller sommarblomma i krukorna tror jag!