Vad heter potatisen?
Dom enda röda jag vet är Asterix samt Roda. det finns en även Desirée som jag tror är rödskalig. Men bergis flera andra röda
Men Asterix är ingen gammal sort, och Roda är också en ny sort med danskt ursprung.
Men prova och sök på den här länken så kanske du finner den
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Kan det vara asterix?
/Désirée
Tack för svar, men asterix är det inte, asterix är mycket större och helt röd. Den här sorten har jag aldrig sett förr, den finns inte att köpa i vanliga affärer. Det skulle vara någon ursprungssort. Tror dom sa att den var tusen år eller mer. Dom är som ni ser väldigt små jämfört med moderna sorter.
Klickade på länken men mitt virusskydd blockerade den.
#3 Jag fick ingen varning alls hos mig, Ber om ursäkt om den inte var "ren"
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag googlade lite och hittade en potatissort som heter Peruanita som liknar dina. Sök på potato peruanita på google så finns en del bilder. Kan det vara den?

En gammal sort är röd King Edvard och även den jämtländska sorten Gullöga. Båda med liknande utseende, men kanske mer distinkta ögon.
Tack snälla alla som svarat 🙂
Jag hittade den när jag googlade på potato peruanita.
King Edvard odlade jag mycket förr, den är mycket större, lite avlång och med vitt kött. Mina små knölar är gulköttiga. Gullöga vet jag inte hur den ser ut.
Hittade den här bilden på sydamerikanska potatisar när jag googlade.
#7 jag såg också den bilden när jag googlade igår. Hur häftigt som helst ju! Jag hade ingen aning om att potatisar kan variera så mycket i utseende. Får jag en odlingslott nån gång så ska jag försöka få tag på någon spännande sort att testa, det ser mycket roligare ut än vanlig potatis.
Om man har en balkong kan man odla potatis i en jordsäck 🙂
/Désirée
#9 inte om balkongen redan är full av andra växter :-)
oj vilken massa vackra potatissorter det finns.
Endel såg lite trixiga ut att skala dock 😃

Röd King Edvard är idag mycket ovanlig och är normalt mindre än vita King Edvard. Gullöga har gult kött. Jag har under årens lopp odlat kanske ett 50-tal gamla sorter.
Trodde du menade vanlig king Edvard. Kul att du odlar dom gamla sorterna.
Potatisarna på bilden går eventuellt inta att odla i Sverige på grund av att dagarna är för långa här på sommaren. Då bildar dom inga knölar.
Hittade en lapp med namnet igår när jag röjde bland mina papper. Den heter Apache.
Det är ingen vanlig potatis, Solanum tuberosum, utan tillhör ett äldre släkte som heter Solanum phureja. Den är ca 7000 år gammal.
Hoppas den går att odla i Sverige.
Finns en sort som heter Mayan Twilight som liknar den i inlägg #0.
Jo dom är väldigt lika, men Mayan twilight är lite mer avlång ser jag. Men båda är ju Solanum phureja.
Jag har planterat i mjölkkartonger och dom har börjar titta upp. Har tänkt att odla dom i hinkar på varm plats. Skall bli spännande att se om det blir några knölar.
#17: Viken fin skörd - uppfattar att gamla potatisar har kommit tillbaka igen men hittar just nu ingen som är kulturarvsklassad.
Hur smakar Apache och är den fast eller mjölig?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Går utmärkt att odla👍
Apache är mycket god. En delikatesspotatis. Jag odlar även en sort som heter Rödgullöga. En gammal jämtländsk sort som också är mycket god. Finns också med i bilden. Det är den runda och rödaktiga.
Ja nu ser jag.
Potatis är en hel vetenskap för sig försökte söka på Rödgullöga men hittade inget just nu mer än att det fanns en Vitgullöga oxå.
Helt rätt att det finns Vitgullöga också. Den är mindre vanlig att man odlar. Det finns en potatisodlare utanför Östersund som odlar Rödgullöga. Googla Stig Granholm å hittar du odlaren… Företaget heter Rödöpotatis
- Redigerat 2021-09-26 16:57 av Benghan Tjônnbrekka
Inte för att jag vill vara sån, men i inlägg #17 skriver du att Apache och är en 7000 år gammal engelsk potatissort. Engelsk???
Här har jag hittat en fantastisk sajt om potatis och dess historia.