Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4571 ggr
Kimji
0

Zucchini på balkong?

Jag är en stor konsument av zucchini och hade tyckt att det vore kul att kunna odla egen. Tyvärr har jag balkong som dessutom är i norr. Jag förväntar mig ju ingen stor skörd men är det nån idé att ens försöka? Vad jag förstått är sol väldigt viktigt?

[T-Fia]
1

Det kostar ju inte så mycket att försöka, så det är klart att du skall det! Använd en stor kruka med bra jord och placera den på det ljusaste hörnet av balkongen och hoppas :-)

Åsa S
3

+Sätt inte ut den för tidigt de gillar inte temperaturer under +12C och jag skulle sätta den i en hink på minst 20 liter och jag skulle hälla kogödsel på påse i hinken (zucchini är näringskrävande och kogödseln på påse är inte ren gödsel det är mera som välgödslad jord och det brukar vara bättre kvalite i den än många andra jordar som säljs på påse)

Kimji
0

Ok tack för tipsen =) Men jag har en 20 liters hink, ungefär hur många plantor ska jag sätta i den? För jag antar att man inte får sätta för många om de kräver så mycket jord och näring.

Åsa S
1

1st i en 20 liters hink mer än så blir inte bra zucchini är en hungrig gröda som inte vill trängas och en vanlig zucchiniplanta blir ju runt 1m i diameter eller mer.

Kimji
0

Ok. Haha jag tänkte mig nått i stil med fem så det var ju tur jag frågade =P Har odlat mycket blommor men grönsaker är nytt för mig.

Sukram
0

Har du satt någon zucchini än? En kompakt sort som ger väldigt riklig skörd som nog skulle passa dig är den gula 'Goldrush'.

Kimji
0

Jo då jag sådde den för några veckor sedan så plantan börjar ta sig riktigt fint. Sorten är Diamant F1, det var den dom hade i affären =P