Sjuk slingerkrasse?
En av mina slingerkrasse har massor av hål i ett flertal blad. Vad kan det vara? Vad ska jag göra?

Slingerkrasse blir tyvärr lätt angripen av löss och larver. Jag hittar dagligen 100-tals feta gröna stora larver som snabbt kaläter växten. Det är bara att plocka bort dem hela tiden. Sprutning kan göras med ett pyretren-preparat som finns att köpa i varje planthandel, men då kommer inte heller fåglarna att må bra om de skulle vilja hjälpa dig med att plocka larver.
Jag har så mycket problem med larver på min krasse i år att jag allvarligt överväger att inte ha någon krasse alls nästa år.
Min krasse ser också lite trist ut med ganska mycket gula blad. Den började så bra med stora djupgröna blad som snabbt tog sig uppåt i min egentillverkade kon och började blomma, men nu är den inte fin längre. Ser inga angrepp av skadedjur i alla fall.
Gula krasseblad brykar betyda näringsbrist. Krasse behöver mer näring än vad folk verkar tro men det är nog ofta för att det står att överdriven kvävegödsling kan ge en massa blad och inte så mycket blommor men en hel del näring brukar de behöva så man får inte vara för snål med näringsvattningarna.
Hål i bladen är ofta kålfjärilslarver, tvesjärtar och sniglar. Larverna kan man bekämpa på dagen genom att pilla igenom bladverket och mosa larver som man hittar, sniglarna är nattaktiva så där får man gå ut på kvällen och mosa eller klippa itu, tvesjärtar kan man samla in genom att göra rullar av wellpapp, under dagen gillar de ju att krypa in och gömma sig på mörka ställen så varje dag kan man sedan vittja sin tvesjärtsfälla.