Bär på Rosentry
Jag undrar om Bären på Rosentryn är giftiga? Går dom kanske att använda som typ Frö att föröka Tryn på så sätt.

Det går att använda dem som fröer, men det kommer att ta lång tid och är lite osäkert. Säkert mycket lättare att ta stickling om du vill förka din try. Dessutom brukar de få gott om rotskott som är det allra enklaste och säkraste sättet att föröka busken med.
Har inte hittat ett enda rotskott på denna och vill ha fler av den då den blommade i mängder och var så snygg under blommningen. Hur var det, är Bären Giftiga?
Jag tror att bären är giftiga, inte bra för barnfamiljer alltså.
Ojdå, jag har hundar som alltid ska ligga under Tryn då får jag nog hägna in den så dom inte kommer åt Bären.

Nästan alla av släktet Lonicera är giftiga, dit try och kaprifol hör till. De är inte farligt giftiga och jag har för mig att bären är inte så goda. Blåbärstry är ätlig och odlas som bärbuske på vissa håll och möjligen är blåtry också ätbara. Frösådd av try är möjlig men kärnan måste rengöras från bäret och det tar ett antal år innan det blir någon så sticklingar är ett mycket snabbare sätt att föröka buskarna. Ett säkrare sätt kan vara avläggare (böj ner en kvist och förankra den i marken sedan undersidan på barken har skrapats där markkontakten är).