Gammal krusbärssort sökes
Jag söker den gamla sorten Yellow Lion (synonymer Early sulphur och Tidiga gula) av Krusbär (egentligen stickelbär).
Den ger gula starkt hårbeklädda relativt små bär tidigt. Den har nog inte funnits i handeln under de sista 50 åren. Den var en vanlig sort omkring år 1900.
Det var länge sedan du skrev ditt inlägg så du kanske redan har fått tag på en planta. Jag tog en stickling från en buske i närheten av en 1700 tals gård för några år sedan. Förra året gav det ett bär som mognade tidigt, det var gult, hårigt och smakade fantastiskt gott. Det kan vara Early sulphur men jag är inte helt säker. Det går nog att fixa med en avläggare till sommaren om du vill ha.

Jag ärmycket intresserad av att köpa en avläggare. När jag var liten hade vi 2 sådana buskar, som tyvärr dog av mjöldaggsangrepp på 60-talet.
De har de godaste bären jag smakat och mycket godare än de som är liknande fasr röda, som jag har flera sorter av.
Jag är jumycket intreeserad av gamla sorter av olika kulturväxter.
Jag vet inte var du bor, men hör gärna av dig direkt till min eposr: bjorn.en@telia.com
Hej, om det inte löst sig så går det alltid att beställa från Storbritannien. Chris Bowers & Sons har Early Sulphur (och en mängd andra gamla krusbärssorter). Länk: http://www.chrisbowers.co.uk . Frakten blir marginellt dyrare än om man köper lokalt i Sverige.
R V Rogers Ltd ska även de ha en mängd gamla sorter.