Nyplanterade rosor
Jag har planterat nya Rosor i vår nya trädgård.
Louise Odier
Rose de Recht
Felicité Parmentiér
New Dawn
Maidens Blush
Grävt så duktigt djupt vi förmått (minst 60cm)
Planterat hela krukklumpen "orörd" så att rötterna förhoppningsvis inte skadats
Jordytan ligger vid samma nivå som i krukan
Givit varje ros ½ säck rosjord
Vattnat ordenligt vid plantering och sen regelbundet
Vilka fel har jag gjort?
Vad kunde jag gjort bättre?
Vad gör jag nu?
Skall de gödslas ytterligare i år trots ny jord?
När? Vad? Hur?
Skulle jag beskurit dem?
Kalkning?
Tar gärna emot goda råd eftersom det är ett tag sen jag nyplanterade Rosor. Jag har inte gjort någon jordförbättring mer än att alla fått rosjord.
Numer pensionär i Nynäshamn

Det verkar som om du har gjort ett gediget arbete. Lite oroande bara om du planterat krukan i samma jordnivå som den var vid köpet. Okuleringspunkten - kan du se den? - ska ner minst 10 cm under ytan. Annars kan du kupa upp rejält med jord omkring.
Jag brukar nog pilla loss rötterna och sprida dem så att de hänger neråt, eftersom de ofta ligger snurrade i en kruka. Om man INTE gör det så sprider de sig för det mesta ändå. Och jag brukar inte beskära dem, utan vara glad åt vad som finns över ytan.
De Rosor du nu köpt är så mogna och välgödslade att du inte behöver de dem mer gödsel förrän tidigt nästa vår.

Jag har precis också planterat nya rosplantor och i affären stod det på nån lapp att de skulle ner 10 cm under okuleringspunkten. Men det kan vara svårt för en oinvigd att veta vilken del av rosen som ska 10 cm under jord, i alla fall när det inte står någon förklaring till vad en okuleringspunkt är. Mina Rosor fick i alla fall komma ner så långt som "de ska", men det kändes ändå skrämmande att nästan begrava hela plantan med jord och bara se några futtiga 6-7 cm långa "spröt" komma upp ovan mark. Det känns ju som att man kväver hela rosen, särskilt när det växer blad och skott under jordnivån.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Okulerade (ympade) Rosor bör sättas så att okuleringsstället kommer 5-10 cm under marknivån. Om man planterar ännu djupare till 20 cm djup finns möjlighet att vissa buskrosor bildar rotäkta rotskott som enkelt kan flyttas. En del säljs också som rotäkta men är inte så vanligt idag. Enstaka botaniska arter t.ex. bergros, daggros (säljs nog bara rotäkta eftersom de är enkla att fröså) och en del vresrosor samt en del av de kanadensiska rosorna som ofta har anlag från vresrosen i sig. Många krukodlade Rosor är planterade med okuleringen ovan jord eftersom krukorna ofta inte är tillräckligt djupa. Gödsling är inte nödvändig planteringsåret och därefter bör gödlingen göras före midsommar. Kalkning och gödsling bör inte göras samtidigt eftersom kalken binder kvävet och gödslingen gör inte någon större nytta detta år utan ger gödslingseffekt flera år senare.
På bilden syns okuleringen.
På tyngre jordar är det onödigt att köpa särskild rosjord utan det räcker mycket väl med gödslad torv eller egen kompost närmast plantan. På lättare sandjordar är rosjorden bra att använda, men det är ändå bättre att blanda in lerjord och gödslad torv istället. Tyvärr säljs många onödiga prylar och produkter som egentligen inte behövs men som det är lätt att "lura" på folk.
Vilken bra information det här var! Tack till både Bjornen och Christina (och Margareta som startade tråden). Går själv i "köpa-ros-tankar", men måste isf ha en sort som klarar sig på min balkong. Skulle hemskt gärna vilja ha en klätterros (ja, jag har läst artikeln om klätterrosor och blev helt såld).
Tack för alla svar!
Jag har funderat över om de kom för grunt i alla fall, det löser jag med att lägga på mer jord. Tack för bra info!
Jag är osäker på vad vi hade för jord innan jag hällde dit rosjord, för den är inte lik något jag är van vid från mina tidigare trädgårdar. Den är full av sten och man får en känsla av att det är "befintlig jord" från byggtiden. Den blir oerhört hård och torr och svår att bearbeta. Jag har fått för mig att Rosor vill ha det luckrare, så att jorden tar emot vatten. Här rinner vattnet av när man vattnar. När jorden torkar blir det sprickor. Den kändes inte snäll mot rosorna och eftersom jag inte har någon kompost klar (det finns men jag har inte undersökt hur långt den kommit) så fick det bli rosjord.
Jag gör alltså INGENTING mera, förutom höjer jordytan något… mer än njuter av de knoppar som faktiskt skymtar. New Dawn och Maidens Blush har redan många knoppar.

Låter jättebra. Hellre för djupt än för grunt. Har du hård och dammig jord skulle jag också ha bytt den mot rosjord. Rosorna vill ha jord som håller fukt och det brukar jag fixa genom att blanda i grov kompost, litet finfördelade torra kvistar och annat torrt material som jag råkar ha till hands.
Jag har lagt på en halv säck till ikväll och kupat upp all jord så att det inte finns risk för några halsar…. jag har pratat lite med dom och sagt att jag blir omåttligt glad om jag så bara får se en blomma på var…
Vårt hus kallas för Stenbacken och det finns en orsak till det. Träffade gamla ägaren i lördags på en lokal fest och hon skrattade när jag planterat Rosor och sa att det kommer nog inte går. Glöm inte bort varför det heter Stenbackan sa hon…
Just därför blev jag ännu tjurigare… MITT Stenbacken skall blomma och rosorna skall dofta… oavsett vad hon säger går och inte går…

Klart det kommer att gå - om du bestämt dig 
Margareta, lycka till med rosorna.
Tack alla för informationen.
Klart det kommer blomma och dofta hos dig, Margareta, med alla de fina rosorna du planterat. Lycka till med dom! (Nu är det så varmt och torrt, så du får väl antagligen vara påpasslig med vattningen)
Gissa om jag vattnar…pust…regnvattnet är slut och jag SKA köpa en tunna till bara jag kommer till Granngården så jag får tag på en likadan som den jag redan har.

Åh så roligt att se att de blommar så fint. Nu har de kommit igång bra och kommer säkert att växa i omfång också innan hösten.
Jag har ju hunnit plantera en ros till sen jag skrev den här tåden och nu blommar den också - med två helt ljuvliga blommor.
GerbeRose - min favorit -
Foton kommer - jag lovar!
Nu är det "bara" Felicité Parmentier och New Dawn som inte blommat. New Dawn har knoppar och Felicité Parmentier ser lite liten och ynklig ut jämfört med de andra
Nu är jag i farten igen med mina rosor… var till Zetas idag…
- Alba Maxima (mycket speciell för mig)
- Polstjärnan
- Mme Knorr (tack Christina för tips - jag avstod från Mme Boll till fru Knorrs fördel)
- + en till klängros jag inte ens minns namnet på - har inte haft den innan och aldrig sett den eller hört talas om den… blev bara sugen.
Vi har precis byggt en rosenportal bara för Gerbe Rose och nu behöver vi en ros från andra hållet… där skall den "okända" få bo. Berättar om den när jag vet vad den heter.
Svårt att se men jag tar en bild till…från andra hållet rakt mot söder (jag har norr i ryggen)
Man skymtar Maiden's Blush till höger.
Nu försvinner Ölandstoken allteftersom och ersätts med Rosor - några höga och några lågar… det skall bli ett lågt, luftigt staket med stolpar och överliggare för rosorna…
Våra projekt finns på min relativt nystartade blogg… http://stenbacken.sunsoft.se

JAAA!!
GerbeRose är helt fantastisk,har bara EN just nu,men det kommer en till jag lovar. Det är så kul att läsa om allas växter och komentarer…jag har blivit lite beroende.
Mme Alfred Carrière heter nytillskottet jag inte kände till sen tidigare.
Jag föll för Doft, storlek (klätterros), färg och att jag haft en ur samma grupp innan (Gloire de Dijon) som var fantastisk fast lite fel färg just nu.

Åh vad roligt att se dina bilder. Mme Alfred Carrière är en ros som jag också tänker lägga till min samling.
Christina:
Det är roligt med bilder och jag har njutit mycket och blivit inspirerad av din fina hemsida.
Den är nog orsaken till att jag började med Stenbacken-bloggen. Jag gjorde en "Rosenvandring" i min trädgård på bloggen idag…när jag sett att de bilder jag hade från början av sommaren inte stämmer med verkligheten.
Det är så enormt, alla mina helt nya rosor har blommat redan i år, det hade jag inte väntat mig. Den lilla Mme Knorr du tipsade om är inte planterad än, men den har en jättefin knopp i krukan. Jag är verkligen glad för det tipset och ju mer jag läser om henne ju mer kär blir jag. Den känns helt rätt just nu. Vi har ju haft 3st Mme Boll i tre olika trädgårdar, så det kanske blir en sån också framöver, men just nu känns den här helt ljuvlig.
Vi skall plantera mer i morgon hoppas jag. Idag hann vi bara med "Tant Alfred", eftersom vi stötte på mer sten än vanligt.
Jag är bara lite orolig att "Tant Alfred" får för lite sol. Skall räkna timmarna i morgon. Rosenbågen står vid sidan om huset på ett sätt att det först är morgonsol och sen eftermiddags/kvällssol från 14.30-21 eller när solen går ner.
Vet inte riktigt hur länge morgonsolen är där, skall kolla det…